Recensie | The Highwaymen (2019)

THE HIGHWAYMEN begint laat in de geschiedenis van Bonnie Parker en Clyde Barrow. Hun overval op de Eastham Prison Farm zet een klopjacht in gang die niet anders dan bloederig kan eindigen, maar die de jagers beroemd zal maken.

Bron: Netflix.com

De film richt zich op Texas Rangers Frank Hamer (Kevin Costner) en Maney Gault (Woody Harrelson), twee veteranen die in 1934 op last van Texas Gouverneur Miriam “Ma” Ferguson (Cathy Bates) de jacht op het criminele duo op zich nemen. Omdat je als kijker al weet waar het heen gaat, namelijk de dood van Bonnie en Clyde op de Louisiana Highway 154, wil deze film de andere kant belichten.

Je ziet hoe Hamer helemaal in de mindset van Bonnie en Clyde kruipt door in dezelfde auto te rijden (een Ford V8 Sedan), en dezelfde wapens te gebruiken. Wat volgt is een film die soms niet helemaal weet wat het wil zijn: een getrouwe dramatisering van de jacht op Bonnie Parker en Clyde Barrow, of een buddy cop movie met de bijbehorende komedie. Wél is duidelijk dat Costner en Harrelson een prima team vormen. Je gelooft hun samenwerking. Wat je niet gelooft is een haast slapstick achtige achtervolging door de ‘devil’s back porch’, de achterbuurt van Dallas, om informatie over Clyde en Parker te achterhalen.

Een goede zet van regisseur John Lee Hancock is het bijna niet tonen van Bonnie en Clyde. Het bekende duo wordt constant genoemd, maar ze komen nauwelijks in beeld, de focus ligt echt op Hamer en Gault, met af en toe hulp van Ted Hinton, een jonge “deputy sherriff” uit Dallas, gespeeld door Thomas Mann, wat goed uitkomt, want het verhaal van de ‘outlaws’ kennen we wel.

De pacing van de film blijft een probleem. Lange scènes van twee mannen in een auto en het onderzoeken van plaats-delicten zijn maar zo lang interessant. Af en toe wordt de spanning flink opgevoerd totdat Bonnie en Clyde weer ontkomen aan de Highwaymen. Op (veel) momenten is de film ronduit saai te noemen. Het enige dat de film enigszins interessant maakt is de interactie tussen Costner en Harrelson. Over het algemeen spelen zowel Costner als Harrelson norse, mopperende personages die niet zozeer tegen Bonnie en Clyde vechten, maar vooral tegen een veranderende tijd en het feit dat ze ouder worden.

THE HIGHWAYMEN maakt niet waar wat ze beloven. Het acteren van vooral Costner en Harrelson is prima, maar kan een saaie film niet redden. De set design en de kostuums verdienen wél een complimentje, je waant je vanaf het begin in Amerika in de jaren ’30. De film leunt enorm op de historische feiten (behalve één keer, waarin regisseur Hancock zich laat meeslepen in de sensatie rond Bonnie en Clyde) en dat is leuk om te zien voor iemand die (heel veel) gelezen heeft over Bonnie en Clyde, maar als film remt het alleen maar af.

Wat een spannende en interessante achtervolging door verschillende staten had kunnen worden is een mooi vormgegeven verhaal, maar mondt uit in een meer dan twee uur durend herkauwen van feiten.

Rating: 4/10

2 reacties Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie