Recensie | Shazam! (2019)

Als je, nog geen uur na het kijken van de film, al niet meer weet hoe de schurk heet, zegt dat dan iets over de film? Of over het probleem waar superhelden films in het algemeen last van hebben?

Bron: WallpaperSite.com

Wanneer de veertien-jarige Billy Batson (Asher Angel) onverwacht van een mysterieuze tovenaar (Djimon Hounsou, CAPTAIN MARVEL, AQUAMAN en GUARDIANS OF THE GALAXY) superkrachten krijgt en verandert in de superheld Shazam moeten hij en zijn pleegbroer Freddy Freeman (Jack Dylan Grazer) uitvinden wat het is om een superheld te zijn. Al die alliteratie word ik overigens nu wel een beetje moe van: Clark Kent, Peter Parker, Bruce Banner, et cetera. En dus ook Billy Batson met zijn sidekick Freddy Freeman. Het begint langzaam aan een beetje vermoeiend te worden.

Maar goed, de film. Billy (in kostuum gespeeld door Zachari Levi, bekend van Chuck en als de stem van Flynn Ryder uit Disney’s TANGLED) is nog bezig met het uitvinden van zijn alter ego en krachten als hij de strijd moet aangaan met de jaloerse Doctor Zhivago (Mark Strong, KINGSMAN: THE SECRET SERVICE), die als jongen niet goed bevonden werd voor de magische krachten. Doctor Zhivago, bijgestaan door de zeven hoofdzonden, wil koste wat kost Billy’s krachten stelen.Mark Strong speelt Dr. Thaddeus Sivana als een slechterik die je, zodra hij niet in een scene zit, totaal vergeet. Dat de goede man Sivana heet, heb ik net moeten opzoeken, zo snel was ik hem al weer vergeten. En dat geeft meteen het hele probleem van de film aan. Het is een vermakelijke, maar uiterst nietszeggende film. En nergens zie je dat zo goed terug als in zijn slechterik.

De film, geregisseerd door David Sandberg, bekend van zijn bovennatuurlijke horrorfilm debuut LIGHTS OUT, is in alle opzichten de tegenpool van DC’s andere superhelden films als Batman vs. Superman en Man of Steel. Deze film is meer komedie en laat dat ook duidelijk merken. Op sommige momenten zelfs te veel. Scènes waarin Billy als Zach Levi als Shazam bier gaat kopen voor hem en Freddy, of wanneer ze bij een paaldansclub naar binnen komen, is leuk maar de doorlopende zoektocht naar een superhelden naam, wordt na twee keer vermoeiend en de uiteindelijke naamgeving van de superheld wordt afgeraffeld.

Het grote thema in SHAZAM! is familie. Van Billy’s verbeten zoektocht naar zijn moeder tot zijn pleegfamilie. Maar voor zo’n groot thema wordt het maar nauwelijks echt aangestipt. Zeker omdat Billy’s pleegbroers en zussen een grote rol in de ontknoping spelen, zou het op zijn minst leuk geweest zijn om ze wat meer aan elkaar te hechten. Ook de verhaallijn van Billy’s moeder wordt onbevredigend afgewerkt.

En toch heeft SHAZAM! zijn charmes. De kinderrollen zijn leuk, Zach Levi als Billy als Shazam is bij vlagen hilarisch en de gevechten zien er prima uit. De muziek van Benjamin Wallfisch is precies wat je bij een superheldenfilm kan verwachten. Veel heroïsch blaas en strijkwerk en percussie.

DC heeft met deze nieuwe film (en ook wel enigszins met Aquaman) laten zien dat ze niet per sé de extreem serieuze duistere kant van Man of Steel of Batman vs. Superman op hoeven te gaan. Maar uiteindelijk denk ik dat vooral kinderen de film fantastisch zullen vinden. Ik miste toch diepgang en wat meer aandacht voor de personages!

Rating: 5/10