Recensie | 1917 (2019)

Twee soldaten krijgen op een kalme lentedag te horen dat ze met een boodschap achter de vijandelijke linie worden gestuurd. Deze boodschap moet een rampzalige aanval zien te voorkomen -en kan ook nog eens het leven redden van een familielid.

Bron: WallpaperSite.com

Het is 1917 en de Eerste Wereldoorlog is in volle gang. Britse soldaten William Schofield (George MacKay) en Tom Blake (Dean-Charles Chapman) worden door hun sergeant er op uit gestuurd om een bataljon enkele kilometers verderop te waarschuwen voor een Duitse valstrik. Communicatie is afgesneden, dus moeten Blake en Schofield de tocht te voet maken. Een ijzingwekkende reis door actief oorlogsgebied is het gevolg. Naast MacKay en Chapman, die allebei de show stelen, zijn ook Colin Firth (KURSK, KINGSMAN: THE SECRET CIRCLE) en Benedict Cumberbatch (AVENGERS: ENDGAME) van de partij. Beiden hebben een betrekkelijk kleine, maar belangrijke rol. Ook zijn er rollen weggelegd voor  Mark Strong, Richard Madden en Andrew Scott.

Het meest intrigerende aan 1917 is het camerawerk. Regisseur Sam Mendes (bekend van o.a. SKYFALL, AMERICAN BEAUTY) heeft gepoogd de hele film in één lang shot op te nemen, waardoor je als kijker bovenop de actie zit zonder dat het ook maar één moment saai wordt. Uiteraard is dit niet de gehele film het geval, maar van enig knip en plakwerk merk je als kijker niets. Een cinematografisch meesterwerk is het gevolg, dankzij cinematograaf Roger Deakins.

Het verhaal van 1917 is vrij rechttoe rechtaan (een reis met obstakels en een einddoel) en doet een beetje denken aan de reis van Frodo en Sam door Mordor. Meer dan ooit wordt je eraan herinnerd dat deze taferelen daadwerkelijk de inspiratie vormden voor Tolkien, die aan de Somme had gevochten en bij Thiepval, een plaats waar in de film aan gerefereerd wordt. Ondanks het constante gevaar, de explosies en de paniek zijn er ook momenten van rust waarin de personages, maar ook de kijker, even op adem kunnen komen. Op één zo’n stil moment komt Schofield nLauri (nieuwkomer Claire Duburcq) tegen, met tot gevolg een ontroerend gesprek temidden van de chaos.

1917 is een meesterwerk. Het gevoel, en vooral de nutteloosheid, van de oorlog komt keihard binnen. Het camerawerk zorgt dat je als het ware meereist. Het acteerwerk is geloofwaardig, emotioneel en blijft je nog lang bij. De film is qua plot niet erg vernieuwend, maar dat maakt totaal niets uit, want het camerawerk, het acteerwerk en de regie maken de film tot een bijzonder indrukwekkend eindproduct.

Tot slot moet ook componist Thomas Newman nog even genoemd worden. Zijn soundtrack maakt menig scène extra indrukwekkend, beklemmend of verdrietig. Deze film is voor mij misschien wel de beste film van dit jaar. Hij staat in ieder geval in mijn top drie! De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog oorlog komen in 1917 weer op een spectaculaire manier tot leven. De film van Sam Mendes is voor tien categorieën genomineerd bij de Academy Awards, die op 10 februari worden uitgezonden. Ien benieuwd hoe veel ze daadwerkelijk in ontvangst mogen nemen!

Rating: 7,9/10