Recensie | Wicked Little Letters (2023)

WICKED LITTLE LETTERS, met Olivia Colman, Jessie Buckley en Anjana Vasan, belooft veel goeds, en lost die belofte ook grotendeels in.

Bron: The Movie Database (TMDB)

Het is bijna een vaststaand feit dat elke productie met Olivia Colman erin heel goed is. Voeg daar Jessie Buckley (FINGERNAILS, WOMEN TALKING) en Anjana Vasan aan toe, bekend van onder andere Black Mirror en Killing Eve, en je zou een gegarandeerd succes moeten hebben.

Maar voldoet WICKED LITTLE LETTERS, van regisseur Thea Sharrock, aan zijn belofte? Grotendeels wel. Colman, Buckley, Vasan en een scala aan Britse acteurs leveren een hilarische en ontroerende prestatie. Opkomend talent Alisha Weir (MATILDA: The Musical) heeft ook een kleine rol.
De film gaat in wezen over vrijheid. Het personage van Olivia Colman, Edith, verlangt naar vrijheid van haar verstikkende ouders, terwijl Rose (Buckley) letterlijk vrij wil zijn van een misdaad die ze gepleegd zou hebben. Of niet.

Colman speelt geloofwaardig en je begrijpt zeker waarom ze zich aangetrokken voelt tot het leven van Rose Gooding. Aan de andere kant had ik graag gezien dat er meer aandacht aan het personage van Buckley was besteed. Er is een scène waarin iets belangrijks over Rose’s geschiedenis naar voren komt, maar het is in een oogwenk voorbij en heeft nauwelijks blijvend effect.

Natuurlijk moeten we het hebben over de komedie, want naast het ‘whodunnit’-aspect van de briefschrijverij is er ook “Woman” Police Constable Gladys Moss (Vasan) en een stel nieuwsgierige oude dames die gecharmeerd zijn van Rose en de waarheid willen achterhalen. Er zijn een aantal grappen waarbij je echt hardop moet lachen en daarnaast (uiteraard) veel droge Britse humor en -enige- slapstick.

Uiteindelijk is WICKED LITTLE LETTERS misschien niet voor iedereen. Met deze enorm goede cast, het verhaal en de aandacht voor de aankleding van Engeland na de Eerste Wereldoorlog is zeer geloofwaardig en draagt goed bij aan de sfeer.

Plaats een reactie