Wie Ben Ik In Vijftien Filmvragen

Het is weer eens tijd voor wat filmvragen! Wederom een initiatief van Nostra van De Filmkijker. Vijftien vragen over jouw (mijn, in dit geval) filmidentiteit. Vragen die misschien wat meer vertellen over mijn favoriete films en acteurs!

1. Van welke film houd je enorm en vol passie?

SLUMDOG MILLIONAIRE. Geweldige film met zowel actie als romantiek, met als rode draad het leven van twee vrienden. Dev Patel is geweldig als Jamal Malik en is daarna niet voor niets gecast in andere geweldige projecten zoals Aaron Sorkin’s THE NEWSROOM en LION, genomineerd voor zes Oscars en winnaar van 2 BAFTA’s.

2. Welke film zal je nooit kijken?

Niets van Adam Sandler of Jennifer Aniston. Twee acteurs die me zo onbegrijpelijk erg irriteren dat, ook al zal een van hen echt een uniek goede film maken (wat waarschijnlijk nooit al gebeuren), ik er sowieso niets van zal zien.

3. Van welke film was je na het zien sprakeloos?

BIRDMAN (or The Unexpected Virtue of Ignorance)
. Wát een geweldige film, met een even geweldige soundtrack van Justin Hurwitz (LA LA LAND). Met toprollen van ex-Batman Michael Keaton, Edward Norton en Emma Stone. Ik weet niet wat ik zo gaaf vond (vind!) aan deze film. Misschien wel Keaton’s parallel met de echte wereld. Na zijn rol als Batman (1989) heeft hij tot 2014 ook niet echt veel werk gehad.

4. Welke film raadt je anderen altijd aan?

THE DARK KNIGHT, het tweede deel van de Christopher Nolan Batmanfilms, met Heath Ledger in één van zijn laatste, maar ook meteen zijn meest geweldige rol als the Joker. Uiteraard tegenover Christian Bale als de vleermuisman met een keelaandoening. Maar wát een geweldige sfeer heeft die film. Een sfeer die nog eens versterkt wordt door de score van Hans Zimmer en James Newton Howard.

5. Welke acteur/actrice kijk je alle films van, ongeacht hoe slecht de film is?

Leonardo DiCaprio heeft tegenwoordig wel een enorme lijst van topfilms op zijn naam staan. Maar ook Anthony Hopkins is, sinds THE SILENCE OF THE LAMBS, al een enorme favoriet. Zijn Hannibal Lecter blijft misschien de beste filmschurk aller tijden (sorry, Heath!). En Jack Nicholson. Ik ben sinds ONE FLEW OVER THE CUCKOO’S NEST een enorme fan van deze man.

6. Van welke acteur of actrice snap je niet waarom ze zo populair zijn?

Hahah heb je even? Johnny Depp, Meryl Streep, Nicholas Cage, Julia Roberts, Angelina Jolie, Brad Pitt, Tom Cruise (behalve in THE LAST SAMURAI), Vin Diesel, Shia LeBoeuf… en zo voorts.

7. Welke acteur of actrice (levend of dood) zou je graag willen ontmoeten?

Buster Keaton.

8. Wat vind je de meest sexy acteur of actrice?

Hm. Moeilijk. Ik vind Emma Stone wel wat hebben, zeker met rood haar. Maar qua televisie mogen Emilia Clarke (GAME OF THRONES) en Jenna Coleman (VICTORIA) er zeker ook wel wel zijn!

9. Hoe ziet jouw droomcast eruit?

Peter Capaldi, Tatiana Maslany, Patrick Stewart, Ian McKellen en Emma Stone in een politieke thriller of drama.

10. Wat is je favoriete samenwerking tussen twee acteurs?

Ik heb het eigenlijk al eens gezegd: Bale / Ledger in The Dark Knight, maar ook Jodie Foster / Anthony Hopkins in THE SILENCE OF THE LAMBS.

11. Wat is je favoriete omgeving waarin een film zich afspeelt (bv. een science fiction setting, onder water etc)?

De gevangenis in de Stephen King-verfilming THE GREEN MILE en de set van James Cameron’s TITANIC. Ik vind de film helemaal niks, maar het decor is adembenemend. De details die in het namaken van de R.M.S. Titanic zijn gegaan zijn geweldig.

12. Wat is je favoriete decennium van films (dus bijvoorbeeld jaren ’80)?

Ik vind oude films vaak geweldig. Films uit de jaren dertig, maar ook uit de jaren vijftig en zestig. Eigenlijk zijn er zat films uit elk decennium die goed zijn. Daar is onmogelijk een keuze uit te maken!

13. “Chick flick” of actiefilm?

Actiefilm. Sowieso.

14. Held, slechterik of anti-held?

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een goede antiheld, zoals Hugh Jackman in LOGAN, of Hugo Weaving in V FOR VENDETTA.

15. Zwart/wit of kleur?

Moeilijk, zwart/wit heeft wel enorm veel charme, maar qua immersie zou ik toch kiezen voor kleur.

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. tbouwh schreef:

    Ja, Birdman is heerlijk! Ik was niet per se sprakeloos, maar kreeg wel enorm veel energie van die film.

  2. Paul schreef:

    Ik vind het succes van Johnny Depp ook onbegrijpelijk! Maar Meryl Streep heeft een paar mooie films gemaakt hoor. Florence Foster Jenkins al gezien? Prachtig!

    1. Daan Kusen schreef:

      Ja, gezien. Vond het een draak van een film! 😂

  3. Nostra schreef:

    Slumdog was een mooie film. Ik ben zelf ook gestopt met Sandler, dat is echt zonde van m’n tijd. Aniston vindt ik daarentegen niet vervelend om naar te kijken. Ik denk dat de beste filmschurk (heb daar in het verleden een serie over gedaan waarin lezers konden stemmen) voor velen toch Darth Vader zal zijn, maar Lecter zal daar niet ver achter zitten. Ik ben gelukkig niet de enige die het bij Meryl Streep ook niet snapt.

Plaats een reactie