Recensie | Thor: Love and Thunder (2022)

De ruimte-viking Thor heeft al heel wat achter de rug. Geen wonder dat hij na AVENGERS: ENDGAME even een pauze nodig had. Totdat New Asgard hem nodig heeft. Gelukkig staat Thor ook deze keer niet alleen.

Bron: UHDwallpaper.com

Toen regisseur Taika Waititi met THOR: RAGNAROK (2017) de wat stijve Marvelheld -geïntroduceerd in 2011- omtoverde tot een space viking, surfend op de bliksem op muziek van AC/DC, steeg zijn populariteit enorm. De boost die Thor nodig had na het teleurstellende THOR: THE DARK WORLD (2013) was verdiend. Waititi creëerde een ruimte-epos met humor.

Dankzij dit succes is Waititi dit keer weer terug als regisseur (en als personage Korg) – het is echter nog maar de vraag of THOR: LOVE AND THUNDER zijn voorganger kan evenaren. Met grotendeels dezelfde cast: Chris Hemsworth als het titelpersonage, de Guardians of the Galaxy (Chris Pratt, Vin Diesel, Dave Bautista, Karen Gillan, Pom Klementieff) en Tessa Thompson zijn teruggekeerd.

De nieuwkomers zijn echter interessanter; Christian Bale speelt Gorr the Godbutcher, de nieuwe Marvel schurk. Bale wordt geïntroduceerd in de eerste minuten van de film en intrigeert meteen. Bale’s acteren trekt je het verhaal binnen en is één van de hoogtepunten van de film. Want hoogtepunten en dieptepunten vechten in deze film om de overhand.

THOR: LOVE & THUNDER is wat mij betreft hét voorbeeld van een regisseur die te veel vrijheid krijgt. Waititi grijpt de kans aan om de humor van voorganger Ragnarok even flink te verdubbelen. Hierdoor eindigt elke conversatie in een grap of iets gevats. Vooral op momenten waar het totaal niet nodig is. Waititi is de balans kwijt. De emotie tussen de personages, die nog voelbaar was in Ragnarok, bijvoorbeeld tijdens de dood van Odin, wordt in deze film aan de kant geschoven voor een zoveelste makkelijke grap.

Scenes tussen Hemsworth en Natalie Portman bewijzen dat de twee nog steeds chemie hebben. En ook Christian Bale enorm de sterren van de hemel. Helaas is zijn personage Gorr slecht geschreven, zijn verhaal komt nooit echt van de grond en wordt verteld als kennisgeving. We leren hem nooit echt kennen. Daardoor is het des te gekker als hij halverwege een actie onderneemt die haaks staat op de Gorr waar de kijker kennis mee maakt in scenes vóór het Marvel-logo. Ook een boende verhaallijn die in AVENGERS: ENDGAME begon, wordt hier met een veel te snelle montage afgerond.

Je kunt zeggen dat THOR: LOVE AND THUNDER een comedy is, maar het lijkt meer op een parodie. Personages worden alleen gebruikt voor een punchline. Het personage Korg was leuk voor even in de vorige film, maar zijn humor (stem van regisseur Taika Waititi) is vermoeiend voor niemand leuk. Waititi de complete vrijheid geven was misschien niet zo’n top idee.

Kortom: de nieuwste Thor-film is een teleurstelling. Een herhaling van zetten van regisseur Waititi waar uiteindelijk niemand echt op zit te wachten. De spaarzame momenten dat er echt iets leuks of interessants gebeurt kan de film helaas niet redden; ondanks het geweldige acteerwerk. Het is te hopen dat Marvel voor een volgende film in de reeks een nieuwe regisseur aantrekt!