Recensie | Malcolm & Marie (2021)

Een filmmaker en zijn vriendin komen thuis van de galapremière van zijn film. Hij is uitgelaten, vol energie. De kritieken zijn lovend, het publiek moest huilen. Zij heeft echter kritiek, waardoor het ogenschijnlijk idyllische plaatje in de loop van de nacht compleet wordt weggevaagd.

Bron: NPR.com

In een perfecte wereld zou MALCOLM & MARIE gewoon in de bioscopen te zien geweest zijn. In dit geval verscheen deze, in de COViD-pandemie geschoten, film op Netflix. De regie van dit romantisch drama, geheel in zwart en wit geschoten, is in handen van Sam Levinson (HBO’s Euphoria). De hoofdrollen van Malcolm en Marie worden gespeeld door John David Washington (TENET) en Zendaya (Euphoria, SPIDER-MAN: FAR FROM HOME). En zij zijn ook de enige mensen die in de volgende 105 minuten op het scherm te zien zijn.

MALCOLM & MARIE is een studie van twee mensen in een disfunctionele relatie. Dat ze, ondanks dat Zendaya en J.D. Washington op het scherm bijna de hele film de ergste dingen naar elkaar’s hoofd gooien, toch van elkaar houden is -qua geloofwaardigheid- te danken aan de geweldige chemie tussen de twee acteurs.

Wat de spanning zo goed maakt, zijn de dialogen. Of soms zelfs monologen. Maar daar zit ook de downside van de film: de dialogen voelen soms wat houterig, wat over gedramatiseerd zelfs. Het voelde af en toe alsof je naar een verfilmd toneelstuk zat te kijken. Desalniettemin zijn de dialogen grotendeels scherp tot op het bot en doen ze, dankzij de acteerprestaties van Zendaya en Washington, ook voelbaar pijn.

Daarnaast kan MALCOLM & MARIE geschaard worden in het zelfde rijtje als films als BIRDMAN (2014), of zelfs SUNSET BOULEVARD (1950): er zit scherpe kritiek op Hollywood in, op prestaties van mensen van kleur in Hollywood. Maar ook de pers wordt bekritiseerd in een monoloog die één van de meest memorabele scenes in de film oplevert. Washington’s acteren, Zendaya’s reageren -alles is geweldig.

Tot slot is de manier van het volledig in zwart-wit schieten ook een grote toevoeging, wat mij betreft. Het voelt alsof je daardoor nog meer de film ingezogen wordt. MALCOLM & MARIE laat zien dat je geen CGI en explosies nodig hebt om een pakkend, emotioneel verhaal neer te kunnen zetten. Een goed script, een kleine op Corona aangepaste crew, en twee fenomenale acteurs is eigenlijk alles wat je nodig hebt om een heel onderhoudend en interessant drama neer te zetten.