Recensie | Free Guy (2021)

Wanneer Guy, een personage in een spel, opeens uit zijn geprogrammeerde routine stapt gaat er een wereld voor hem open, en ontstaat er chaos in de echte wereld.

Bron: Wallha.com

De trailer van deze film doet vermoeden dat het een komedie is waarin het gamen flink op de hak genomen wordt – en dat is voor een klein deel ook zo. Het verhaal speelt zich grotendeels af in de game Free City, een soort kruising tussen Fortnite en Grand Theft Auto. Dit is geeft natuurlijk voldoende ruimte voor grappen. Maar gelukkig heeft regisseur Shawn Levy (NIGHT AT THE MUSEUM, DATE NIGHT) keurig de touwtjes in handen.

Hoofdpersoon Guy wordt gespeeld door Ryan Reynolds (THE HITMAN’S WIFE’S BODYGUARD), en die doet waar hij het beste in is: gevatte oneliners. Jodie Comer (Killing Eve) speelt coder Milly, of als haar alter-ego Molotov Girl in het spel. Joe Keery speelt coder Keys. Milly is ervan overtuigd dat Antoine (Taika Waititi), de eigenaar van Free City, codes van haar en keys heeft gebruikt. En Guy is daarvan het resultaat.

Taika Waititi, bekend als regisseur van films als JOJO RABBIT en THOR RAGNAROK, maar ook als Ratcatcher in het recente THE SUICIDE SQUAD, speelt de bad guy in de film en doet dat lekker over the top, maar neemt het personage nooit mee in het absurde. Dat wil overigens niet zeggen dat Waititi echt serieus te nemen is als antagonist. Daar is ‘ie iets te cartoon-achtig voor.

Guy verlaat zijn loop als NPC (non-playable character) nadat hij Molotov Girl een melodietje hoort neuriën, en dat is het begin van een interessante relatie tussen de twee. Reynolds en Comer zijn leuk samen en dat wordt ook goed benut. Ook het switchen tussen de game en de echte wereld is interessant en zorgt dat de game nog meer tot leven komt.

FREE GUY is een onverwachts leuke film. Reynolds, Comer, Keery, en een geinige rol van Lil Rel Howery (JUDAS AND THE BLACK MESSIAH, SPACE JAM: A NEW LEGACY) als Buddy, Guy’s NPC best friend. Sowieso is het leven in een spel vanuit het oogpunt van de NPC’s een interessante invalshoek. Hoewel de film prima popcorn-vermaak is heeft het toch wel hart, wat ik niet had verwacht en me dus positief verraste!

FREE GUY was de eerste film die ik in anderhalf jaar weer eens in de bioscoop zie. En hoewel het absoluut geen Oscar materiaal is, was het een vermakelijke film om weer eens in het semi-duister van een Pathé-zaal te kunnen kijken.