Recensie | Black Widow (2021)

Het is zover! Na veel vooruit geschuif mag Natasha Romanoff haar solo-avontuur beleven. De Avenger wordt geconfronteerd met haar jeugd, en ontmoet wat oude bekenden.

Bron: UHDwallpapers.xyz

Deze recensie bevat spoilers voor alle MCU-films, maar met name AVENGERS: INFINITY WAR en AVENGERS: ENDGAME.

We leerden Natasha Romanoff kennen in IRON MAN 2, waar ze voor S.H.I.E.L.D. undercover Tony Stark onderzoekt. In ENDGAME nemen we afscheid van het personage door middel van een heldhaftige opoffering. Een rond verhaal, zou je zeggen! Waar past BLACK WIDOW dan? Aan regisseur Cate Shortland de taak om Romanoff haar veelgevraagde solodebuut te geven.

Om de tijdlijn een klein beetje heel te houden speelt BLACK WIDOW zich af in de tijd tussen CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR en INFINITY WAR. Natasha (wederom gespeeld door Scarlett Johansson) is op de vlucht voor generaal Ross en zijn mensen, na het overtreden van de Sokovia akkoorden. Maar eerst maken we kennis met Alexei (David Harbour) en Melina (Rachel Weisz) die de ouders spelen van een jonge Natasha en “zusje” Helena.

Het hart van de film zit dan ook in deze samengestelde familie. David Harbour, beter bekend als Jim Hopper uit Netflix’ Stranger Things brengt humor, maar ook gravitas. Zijn weerzien met Yelena en Natasha (en later Melina) is een van de hoogtepunten uit deze film. Alexei is ook nog eens Red Guardian, de Russische tegenhanger van Captain America, met wie hij zich graag laat meten.

BLACK WIDOW is een degelijke film, maar mist echt een goede bad guy. Rey Winstone als Dreykov weet niet te overtuigen met zijn over-the-top acteerwerk. De Red Room had wat mij betreft veel meer diepgang mogen hebben. Het is immers de plek waar Natasha is opgeleid tot wie ze is voordat ze een S.H.I.E.L.D. agent werd. De relatie tussen Yelena en Natasha is geweldig. Florence Pugh is een geweldige aanwinst en ik hoop zeker dat we haar (en David Harbour’s Red Guardian!) in de toekomst nog eens terug zullen zien!

Uiteindelijk is BLACK WIDOW een leuke film met prima acteerwerk (uitzonderingen daargelaten) en mooi stuntwerk. Toch is het gebrek aan een echt goede bad guy -en de behoefte om op het einde toch weer over te stappen op enorme CGI-explosies- een voorbeeld waarop de film aardig tekort schiet. Johansson, Pugh en Harbour overtuigen, maar de plot iets minder. Als je dan achteraf leest dat het creatieve team zich heeft laten inspireren door de Bond-film MOONRAKER (door velen de slechtste Bond-film gevonden) vraag je je toch af hoe de film eruit had gezien als er wat meer aandacht voor de meest interessante plotpunten geweest zou zijn.

Toch is BLACK WIDOW best een aardige zit. Je verveelt je in ieder geval geen moment. Maar echt indruk maakt de film niet.