Recensie | In The Heights (2021)

Het is de warmste zomer in tijden in Washington Heights, New York. Tijd voor muziek, dans en zang – maar ook tijd voor verandering –  en niet altijd even gewild. In IN THE HEIGHTS komt alles samen. Lukt het regisseur Jon M. Chu om Broadway show om te toveren tot zomerfilm?

IN THE HEIGHTS ontstond op de Wesleyan universiteit. Geschreven door toenmalig student Lin-Manuel Miranda, die later naam zou maken als de man achter het musicalfenomeen Hamilton. Zowel op Wesleyan als in de Broadway-show speelt Miranda de hoofdrol. In de film wordt deze rol echter gespeeld door Anthony Ramos, die niet alleen onlosmakelijk verbonden is met de show, maar ook met Hamilton.

Ramos (John Laurens / Philip Hamilton) speelt Usnavi, de eigenaar van een bodega (soort supermarktje) in Washington Heights, vanuit zijn bodega ziet hij de wijk gentrificeren en droomt er zelf van om naar de Dominican Republic te gaan, daar liggen zijn roots. In zijn zaak krijgt hij hulp van zijn neef Sonny (Gregory Diaz IV, The Unbreakable Kimmy Schmidt TV-serie).

In de bodega maken we kennis met Vanessa (Melissa Barrera), die graag mode-ontwerpster wil worden, maar kan de ruimte ervoor niet betalen omdat de prijzen steeds stijgen. Usnavi’s jeugdvriendin Nina (Leslie Grace) keert terug van de universiteit van Stanford. Iedereen in de wijk is blij voor haar, want ze doet een goede opleiding, maar stiekem heeft Nina haar studie afgebroken en durft het niemand -zeker haar overbezorgde vader Kevin Rosario (Jimmy Smits) te vertellen.

Verder is er nog “Abuela” Claudia (Olga Merediz), de matriarch van het blok en Benny (Corey Hawkins), de lokale nieuwslezer die een oogje heeft op Nina. Ook te zien zijn Stephanie Beatriz (bekend als Rosa Diaz in Brooklyn Nine-Nine) als Carla en Dascha Polanco (bekend van Orange Is The New Black) als Cuca.

IN THE HEIGHTS is de perfecte zomermusical. De muziek is aanstekelijk, de dansen zijn energiek en de teksten zitten vol gevoel. Het is een ode aan Lin-Manuel Miranda’s woonplek, maar heeft ook voor de gewone kijker genoeg om verliefd op te worden. De regie van de film ligt in handen van Jon M. Chu, die eerder CRAZY RICH ASIANS maakte, en ziet er geweldig uit. Soms is zijn de metaforen nogal “on the nose”, zoals de tunnel in het nummer Paciencia Y Fe, maar over het algemeen valt er weinig op IN THE HEIGHTS aan te merken.

Qua musical ligt het tempo iets beter dan bij Hamilton.Het enige dat echt op ITH aan te merken is, zijn fan-klachten. Zoals nummers uit de Broadway show die het niet in de film hebben gehaald. Zoals Sunrise, het duet tussen Nina en Benny. Of Everything I Know, Nina’s ballade in de tweede akte. En zo meer. Maar buiten dat is In The Heights een geweldige film met bijna tomeloze energie en met een groot hart voor immigranten, een rode draad die door veel van Miranda’s producties heen loopt. Met een cast vol talenten uit Cuba, Puerto Rico en meer, zit dat zowel als het op plot als vertegenwoordiging aan komt wel prima!

Overigens zijn er best wat Broadway-cast leden in de film verstopt. Zo heeft o.a. Chris Jackson (originele Benny) een kleine rol, en is Miranda te zien als de Piragua-verkoper (Puerto Ricaans toetje: ijsscherven met fruit syroop; soort waterijsje). En natuurlijk mogen we Anthony Ramos niet vergeten, die op Broadway de rol van Sonny speelde, naast Miranda’s Usnavi.

IN THE HEIGHTS is voor mij dé zomerhit van 2021 -en dan moet Black Widow nog komen!