Recensie | Mulan (2020)

Wanneer vijanden het Keizerrijk aanvallen wordt de oudste zoon uit elke familie geacht te vechten. Omdat haar vader geen zonen heeft en te zwak is om zelf te vechten, neemt Hua Mulan de plaats in van haar vader in deze nieuwe Disney live-action versie van de klassieker uit 1998.

Bron: UHDpaper.com

Disney’s MULAN volgt grotendeels het origineel, maar heeft toch dusdanig veel verschillen dat het niet de standaard remake is die we inmiddels van Disney gewend zijn. Dat Disney blijkbaar de kritieken over de haast identieke vorige remakes heeft gehoord blijkt toch wel weer. Het verhaal is hetzelfde, toch is er genoeg nieuws te ontdekken.

Eén van de grote veranderingen is het weglaten van Mushu, de draak. Geen Eddie Murphy (of een andere komiek) voor een komische noot, dus. En, hoewel hij vast gemist wordt, zou het personage ook niet bij deze serieuzere remake gepast hebben. In plaats daarvan hebben een Feniks als avatar voor Mulan’s voorouders. De vogel duikt op dramatische momenten op, maar doet niet bijster veel meer dan dat. Ook Mulan’s medesoldaten zijn enorm verschillend van hun geanimeerde voorgangers. In deze remake zijn ze niet langer puur komische noten, maar krijgen een (kleine) kans om te laten zien dat ze meer zijn dan 2D-personages.

Over personages gesproken, Liu Yifei als titelpersonage Hua Mulan speelt een sterke, jonge vrouw met verve, maar krijgt in het script (of de regie?) nergens veel kans om andere emoties te laten zien.

MULAN is geregisseerd door de Nieuw-Zeelandse Niki Caro (maakte ook THE ZOOKEEPER’S WIFE) en daar is niets op aan te merken. Een goed tempo en prima dialogen. De cinematografie is van de hand van de Australische Mandy Walker (ook verantwoordelijk voor o.a. AUSTRALIA, met Hugh Jackman en Nicole Kidman). Walker heeft ervoor gezorgd dat de film een feest is om naar te kijken. Ook de kostuums en decors dragen bij aan dit kijkgenot.

Maar dat neemt niet weg dat MULAN nèt iets te braaf is. Nèt iets te voorzichtig. Alles is gericht op de Disney-kijker (en dus jongere kinderen) en de film durft daarom geen risico te nemen. En dat is zonde. De film, met haar compleet Aziatische cast, was wat mij betreft veel interessanter geweest als het een PG-13 rating had gekregen. Ook met de toevoeging van “chi”, een soort van vechtmagie, had veel meer gedaan kunnen worden als dit geen Disney stempel had gekregen.

MULAN is een film met enorm veel potentie, maar te bang om die voor de volle honderd procent te benutten. En met dat in het achterhoofd ga je de liedjes uit het origineel missen. Hoewel componist Harry Gregson-Williams wel probeert om af en toe een bekend melodietje in de score te verwerken, is het toch zonde dat er niet toch een paar regels van Reflection in zitten. Of enkele regels van A Girl Worth Fighting For. De scene leende zich er best voor. Uiteindelijk keert Reflection wel terug in de aftiteling. In de commerciële versie wederom gezongen door Christina Aguilera, die voor deze versie nóg een titeltrack mocht opnemen: Loyal, Brave, True.

Uiteindelijk is Disney’s remake van MULAN een leuke film om te zien, maar die ondanks dat niet goed weet wat ze wil zijn: een badass actiefilm met een goede vrouwelijke protagoniste, of een standaard Disney remake.