Recensie | Palm Springs (2020)

Als Nyles wakker wordt heeft hij nog geen flauw idee dat zijn dagen van eindeloze herhaling voorgoed zullen veranderen in deze romantische komedie van debutant Max Barbakow.

Bron: TVFanatic.com

In PALM SPRINGS speelt Andy Samberg (SNL, Brooklyn Nine-Nine) Nyles, een jongen die vast zit in een tijdlus en steeds dezelfde dag meemaakt. Namelijk, die van een bruiloft waar zijn overspelige vriendin Misty (Meredith Hagner) bruidsmeisje is. Nyles is verveeld en recalcitrant, en laat dat duidelijk merken. Waarom? Daar komt Sarah (Cristin Milioti (THE WOLF OF WALL STREET, How I Met Your Mother), de zus van de bruid, per ongeluk achter als ze Nyles achtervolgt.

Vanaf het moment dat de plot van de film duidelijk is kan de kijker er niet omheen om de film met GROUNDHOG DAY (1993) te vergelijken. Een film over tijdlussen en hoe daar weer uit te komen doet natuurlijk meteen denken aan de door Harold Ramis geregisseerde klassieker met Bill Murray in de hoofdrol. Toch is PALM SPRINGS verre van een kopie, of leunt de film al te veel naar zijn bekende voorganger. Eén keer wordt er losjes naar gerefereerd. Nog een geinige overeenkomst: zowel Bill Murray als Andy Samberg begonnen hun carrière bij de sketch show Saturday Night Live.

Wat betreft het acteerwerk zit het helemaal goed. Andy Samberg en Cristin Milioti zijn leuk samen en hebben zeker chemie, maar J.K. Simmons (WHIPLASH, SPIDER-MAN: FAR FROM HOME) maakt de film geweldig. Simmons speelt Roy, een boogschutter die het op Nyles gemunt. Nyles is namelijk de oorzaak dat Roy ook in de tijdlus vast zit. Dat PALM SPRINGS niet zomaar een standaard romcom is waarin Roy het zoveelste gekke bijpersonage zou zijn, maakt het personage Roy wel duidelijk. Ondanks het hoge tempo is er tijd om op Roy’s leven in te gaan en de impact die de tijdlus op hem als family man heeft. De belangrijke personages zijn geweldig, terwijl de rest (Misty, bijvoorbeeld) helaas wat meer tweedimensionaal blijven.

Dat een film als Palm Springs een paar clichés niet kan ontkomen is eigenlijk niet erg, want de premisse is toch anders genoeg dat het blijft boeien. Het is niet meer: hoofdpersoon benut tijdlus om uiteindelijk zichzelf te veranderen en het meisje te veroveren. Het toevoegen van Sarah geeft de film een dusdanig andere dimensie waardoor de film meer personage gedreven is. PALM SPRINGS schuwt ook, net als Groundhog Day, niet de duistere kanten van een tijdslus. Van het slapen met mensen die dat niet herinneren omdat alles in feite gereset wordt tot het plegen van zelfmoord.

De film zal GROUNDHOG DAY nooit doen vergeten, wat mij betreft, maar is in zijn genre zeker een leuke toevoeging!