Recensie | The King Of Staten Island (2020)

Scott is een twintiger zonder richting. Hij hangt wat rond met vrienden, probeert zijn tatoeëer-skills te verbeteren en kampt ondertussen ook met zijn ADD en depressie. In deze Judd Apatow film moet Scott zich zien te redden als zijn vertrouwde wereld plotseling verandert.

Bron: SXSW.com

We maken kennis met Scott Carlin (Pete Davidson, Saturday Night Live) wanneer hij op een snelweg zijn ogen sluit en het gaspedaal indrukt. Hier komt hij zonder kleerscheuren van af, maar het geeft wel meteen een goed beeld van hoe Scott zich voelt. Hij blowt zijn gevoelens weg en heeft verder geen flauw idee wat hij in zijn leven wil doen. Als zijn zus Claire (Maude Apatow, Euphoria) naar de universiteit gaat, blijft hij alleen achter bij zijn moeder (Marisa Tomei, SPIDER-MAN: FAR FROM HOME), die jaren na de dood van haar man weer wil gaan daten. Door een domme stunt van Scott leert ze brandweerman Ray (Bill Burr, F is for Family) kennen.

THE KING OF STATEN ISLAND is losjes gebaseerd op Pete Davidson’s leven. Davidson verloor zijn vader, een brandweerman, op 11 september 2001. De vader van het personage Scott, óók brandweerman, is ook overleden. En dan komen we meteen bij de meest interessante relatie in de film: die tussen Scott en Ray. Burr speelt Ray als een bruuske, maar wel liefhebbende vader van zijn twee kinderen uit een eerder huwelijk, die niet goed weet hoe hij met Scott moet omgaan.

In THE KING OF STATEN ISLAND leert Scott door Ray en zijn brandweercollega’s langzaamaan de dood van zijn vader te verwerken en een toekomst voor zichzelf te visualiseren. Davidson speelt Scott op een wat wereldvreemde manier (bij een kind een tatoeage willen zetten, omdat die mondeling toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld), maar wel zodanig dat het niet absurdistisch wordt. Ondanks zijn lamlendigheid en, zeker in het eerste deel van de film, constante staat van bedwelming, is Scott wel sympathiek. Zijn vriendenkring, die bestaat uit wat jongens en zijn ex-vriendin Kelsay (Bel Powley, The Morning Show) met benefits proberen allemaal uit Staten Island weg te komen.

Regisseur Judd Apatow heeft met deze nieuwe film weer een mooi product afgeleverd waar in Pete Davidson, wier persoonlijkheid vaak nogal onhandig en slungelig overkomt, precies past in het personage Scott. De film wordt gedragen door Davidson, en ook deels door Burr. De rest van de cast is niet minder goed, maar komt wat minder uit de verf. Zo had ik best wat meer willen weten over Scott’s zus Claire, of de dynamiek binnen zijn groep vrienden.

THE KING OF STATEN ISLAND is zeker een aanrader! Hij draait nu, als één van de eerste post-Lockdown releases overal in de bioscoop.