Recensie | Birds of Prey (And The Fantabulous Emancipation Of One Harley Quinn) (2020)

Na weer een break-up met de Joker staat Harley Quinn er dit keer alleen voor. Achterna gezeten door wraakzuchtige vijanden probeert Quinn het hoofd boven water te houden. Als ze ook nog in contact komt met een jonge dief in gevaar zit er niets anders op dan eens en voor altijd te laten zien dat Harley Quinn zonder de Joker net zo gevaarlijk kan zijn.

Bron: On-Comics-Ground.com
In deze film, die zich chronologisch afspeelt na SUICIDE SQUAD (2016), keert Margot Robbie terug in de rol van de gestoorde psychiatrist-turned-jester. Harley Quinn was één van de betere dingen uit die film, dus nu is uiteraard de vraag of een solo-film met het personage goed kan uitpakken. BIRDS OF PREY heeft een lastige taak te vervullen: het niveau van Suicide Squad zien te overtreffen (wat niet bijzonder moeilijk moet zijn), maar ook een op zichzelf staande film neerzetten, zonder dat de veelvuldig verguisde voorganger daar boven blijft hangen.

Het scenario van BIRDS OF PREY komt uit handen van Christina Hodson en zal in de toekomst ook een film over superheldin Batgirl gaan schrijven. Samen met regisseur Cathy Yan weet Hodson één ding al meteen vast te stellen: Girl Power staat voorop. Birds of Prey heeft qua stijl ook naar de DEADPOOL films gekeken. Niet alleen in de vierde muur-doorbrekende toeren van Harley Quinn, maar ook in de graphics. Elk personage wordt namelijk geïntroduceerd door middel van Margot Robbie’s voice over en wat kleurige, humorvolle illustraties.

En als ik het toch over Robbie heb, die steelt de show. Haar manier van doen, haar bijna achteloze gevechten, dialogen en voice-overs zijn toch wel de basis van de film. En Margot Robbie doet dit alles uitstekend. Hiermee steekt ze dan ook boven de andere castleden uit. Ewan McGregor speelt in deze film de ‘big bad’, gangsterbaas Roman Sionis, de “Black Mask”. Ewan McGregor geeft geen enkele fuck. En dat is deels geweldig. McGregor speelt Sionis heerlijk vals en zijn slechtheid ligt er dubbel en dik op. Helaas maakt hem dit ook wat 2D -en dat is een probleem met meerdere personages, en dan met name de slechteriken.

Wanneer Quinn na haar break-up met de Joker vogelvrij is verklaard, krijgt ze niet alleen Sionis en zijn mensen achter zich aan, maar ook politieagente Renee Montoya (Rosie Perez). Zij wordt geïntroduceerd als een agente die te veel politiedrama’s heeft gezien, en daarom ook in de bijbehorende cliché’s praat en reageert. Wat op zich best grappig is, zeker als je bedenkt dat het verhaal door Harley Quinn wordt verteld, dus je geen idee hebt of Montoya in het echt ook daadwerkelijk zo is, of alleen maar in het geflipte narratief van Quinn.

Het verhaal zelf is vrij eenvoudig: Sionis raakt een diamant kwijt, en wil zich op de vogelvrije Harley Quinn wreken door haar de steen te laten zoeken. Tegelijkertijd stuurt hij ook zijn mannen erop af. Hierdoor komt Quinn in aanraking met Cassandra Cain (Ella Jay Basco, die een nicht is van Dante Basco, de stem van Prince Zuko in The Last Airbender serie, én Rufio uit de Robin Williams film HOOK!), een jonge dief.

Ook maken we in de film kennis met Dinah Laurel Lance / Black Canary, waar we al enkele incarnaties van hebben gezien in de tv-serie Arrow. In deze film is ze zangeres met een wel heel speciale stem. Het is lullig dat ik over haar, Montoya, en Mary Elizabeth Winsted als Helena Bertinelli / Huntress weinig kan zeggen als dat ze aanwezig waren. Voor een film vol Girl Power zijn het gros van de vrouwelijke personages net zo slecht uitgewerkt als de mannelijke, en dat is extra jammer. Qua personages is Harley Quinn eigenlijk de enige die wat meer diepgang krijgt. Al zal ook die veelal verborgen blijven achter oneliners en gevatte zinnen.

Wel erg goed zijn de actiescenes. Die zien er visueel geweldig uit, zijn grappig en ook nog vaak origineel. Dat soms de logica ontbreekt moeten we maar voor lief nemen, want het is immers een comic book film. BIRDS OF PREY probeert zich los te weken van Suicide Squad, en dat lukt op veel gebieden. Helaas schieten ze op andere gebieden toch nog te kort om de film echt goed of echt gedenkwaardig te laten zijn.

Rating: 6.5/10