Recensie | Once Upon A Time … In Hollywood (2019)

Acteur Rick Dalton en zijn vriend en stuntman Cliff Booth proberen relevant te blijven in het Hollywood van de late jaren zestig in deze nieuwe film van regisseur Quentin Tarantino.

Bron: IMDB.com

Met deze negende film van Tarantino duiken we in het Hollywood van de late jaren zestig. Het Western-genre is op zijn retour en zo is acteur Rick Dalton (Leonardo DiCaprio). Zijn rol als tv-cowboy garandeert zijn typecasting, en hij wordt er niet jonger op. Zijn vriend, stuntman -en regelmatig zijn chauffeur- Cliff Booth (Brad Pitt) kan ook al moeilijk aan werk komen. Dalton wordt alleen nog maar gecast als slechterik in films, of schurk van de week in tv-series. En dat knaagt aan hem. Ondertussen zijn in de villa naast Dalton regisseur Roman Polanski en actrice Sharon Tate (Margot Robbie) komen wonen.

ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD is een film zonder al te veel plot. De film leunt voornamelijk, en met succes, op Dalton en Booth. DiCaprio en Pitt hebben een geweldige chemie samen. Dat Tarantino goed uit de voeten kan met films met geen of weinig plot hebben we al kunnen zien in het briljante PULP FICTION (1994). Ook in zijn nieuwe film gaat het eigenlijk nergens heen, maar er is genoeg te beleven, de personages zijn interessant, de cinematografie is geweldig en de soundtrack bestaat stuk voor stuk uit tophits van Deep Purple, Paul Revere, Simon & Garfunkel, Neil Diamond en vele anderen.

Enkele jaren geleden werd LA LA LAND (2016) als de nieuwe liefdesbrief aan Hollywood uitgeroepen als het ging om musicalfilms in de stijl van Gene Kelly, Fred Astaire en Ginger Rogers. Tarantino slaagt erin hetzelfde te doen voor het Western genre. En hoewel er ook veel aan andere films uit die late jaren zestig periode wordt gerefereerd, steekt de Western er toch wel met kop en schouders bovenuit. Door flashbacks en kleine cut-scene’s worden we helemaal die wereld ingetrokken.

Om optimaal van ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD te kunnen genieten moet je wel enige voorkennis hebben over regisseur Roman Polanksi (Rafal Zawierucha) en Sharon Tate, en over de ‘hippies’ in de commune buiten Hollywood, geleid door Charles Manson (een kleine rol van Damon Herriman). Met die geschiedenis in het achterhoofd is het derde bedrijf extra spannend en vooral verrassend! Overigens zit er in het tweede bedrijf een geweldig stuk waarin de reactie van Brad Pitt op de Manson-commune erg goed naar voren komt.

Voorafgaande aan dat bezoek zit overigens een scene waarin er over verkrachting wordt gesproken op zo’n manier dat je doet afvragen of het niet commentaar is van Tarantino op het latere misbruik schandaal van Roman Polanski. Sowieso is ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD niet voor zwakke magen. Zeker tegen het einde van de film gaat het er bijzonder hard aan toe. Tegelijkertijd is deze actie geweldig mooi in beeld gebracht!

Deze nieuwe Tarantino film zal zeker niet voor iedereen zijn, maar ik vond hem geweldig. Hij verveelt geen moment, maar laat je wel achter met wat vragen. Bijvoorbeeld wat de functie was van Kurt Russell. Hij heeft een klein rolletje als Randy (van wie niet zeker is of hij stunt coördinator of regisseur is) op de set van tv-serie The Green Hornet, maar is tegelijkertijd ook verteller. Moet hij Tarantino voorstellen als de ‘alwetende verteller’? En waarom de keuze voor de twist op het einde? Gelukkig doen deze vragen niet af aan het plezier waarmee ik deze film bekeken heb!

Uiteindelijk is ONCE UPON A TIME … IN HOLLYWOOD een briljante nieuwe Tarantino-film met alles wat je inmiddels van de regisseur kan verwachten. Geweldig acteerwerk van hoofdrolspelers Brad Pitt en Leonardo DiCaprio, mooie cinematografie en uiteraard aardig wat shots van voeten, het is immers een Tarantino film! En blijf vooral even zitten tijdens de aftiteling.