Recensie | Hellboy (2019)

on

Hellboy is terug! De halfdemon, op aarde dankzij een mislukt Nazi-experiment en opgegroeid als bestrijder van het bovennatuurlijke, is terug op het witte doek. Weet deze nieuwe Hellboy, gewapend met zijn stenen arm, een arsenaal aan wapens en een scherpe tong indruk te maken?

Bron: Bloody-Disgusting.com

Het is niet de eerste keer dat deze antiheld op het witte doek verschijnt. In 2004 en 2008 stond Guillermo del Toro aan het roer en kroop Ron Perlman in de huid van Hellboy. In deze versie is het David Harbour, bekend als Chief Hopper in Netflix’ STRANGER THINGS, die zich in het rood hult. Deze nieuwe film is geen remake, eerder een reboot van de franchise en deze keer is het horror-regisseur Neil Marshall die de leiding heeft.

Wat HELLBOY goed doet is het ontstaansverhaal zo veel mogelijk op de achtergrond plaatsen. Dankzij Del Toro’s films weten we immers wel zo’n beetje wie Hellboy is. We duiken dan ook meteen in een missie voor de B.P.R.D (Bureau for Paranormal Research & Defence). En zodra de actie oppikt zien we Marshall aan het werk. Veel bloed, onthoofdingen en ingewanden slingeren rond en alles ziet er vrij spectaculair uit. Harbour’s Hellboy is grofgebekt, alcoholist en onbeschoft. Maar, in tegenstelling tot de norse Hellboy van Perlman komt Harbour’s versie vaak nukkig en over the top over.

HELLBOY probeert van alles te zijn, maar strandt in een niet heel originele reeks van Mortal Kombat cutscene’s. In deze film is Hellboy’s vijand de Blood Queen, Nimue, gespeeld door Mila Jovovich (RESIDENT EVIL franchise). Een rol die over the top slecht is. Nu is Hellboy een film waarin ‘over the top’ vaak goed is, in Jovovich’s geval is het niet positief. Cartooneske speeches zonder enige overtuiging. Ze wordt bijgestaan door haar hulpje Gruguach (Douglas Tait), een zwijnachtig wezen met een (nogal slecht) Schots accent, wier reden om Hellboy te haten wél logisch is en interessanter dan die hele Blood Queen. Verder is de CGI vaak zichtbaar slecht. Het pijnlijkst zijn de rubberen horens op Hellboy’s hoofd.

Hellboy’s achtergrond (mislukt nazi-experiment, gered door een professor in het abnormale) komen we te weten door flashbacks. Wat interessant had kunnen zijn is de relatie tussen prof. Trevor Bruttenholm (gespeeld door Ian McShane, bekend van AMERICAN GODS) en Hellboy, maar ook die wordt nauwelijks uitgediept. Hellboy in deze incarnatie bijgestaan door Ben Daimio (Daniel Dae Kim), een shapeshifter. En Alice Monaghan, een helderziende.

Als je je verstand op nul zet is Hellboy best aardig gelukt. Op elke andere manier is het een weinig originele, rommelige puinhoop waar zelfs Harbour en McShane weinig aan kunnen redden.

Rating: 3/10