Recensie | Captain Marvel (2019)

Soms loont het om na een film te blijven zitten. Zeker bij Marvel-films. Zo verscheen er aan het eind van INFINITY WAR een clip waarin Captain Marvel geteased werd. Met nog een maand te gaan tot de première van AVENGERS: ENDGAME krijgen we snel nog even de introductie van Captain Marvel voor de kiezen.

Bron: HeadTopics.com

Carol Danvers (Brie Larson) is een strijdster voor de Kree, een technologisch geavanceerd alien ras dat de planeten beschermt tegen de Skrull, een ander alien ras dat van gedaante kan verwisselen op dezelfde manier als dat wij van kleren wisselen. Tijdens een missie stort Carol neer op aarde en komen verloren gewaande herinneringen aan een ander leven langzaam boven. Ondertussen moet ze, met behulp van een jonge Nick Fury (Samuel L. Jackson), voorkomen dat de Skrull een krachtige energiebron in handen krijgen.

De film speelt zich af in de jaren negentig, lang voordat Nick Fury directeur is van S.H.I.E.L.D. Hij en Phil Coulson (Clark Gregg, THE AVENGERS) zijn nog field operatives en hebben nog geen flauw idee van aliens, totdat ze Carol Danvers ontmoeten. De combinatie Fury / Danvers is geweldig. Niet alleen is Fury een link met de andere films, hij bracht immers de Avengers samen, Jackson en Larson samen zijn ook een leuk duo.

Brie Larson als Captain Marvel doet wat er van haar verwacht wordt. Ze is stoer als krijger, maar heeft meer moeite om emoties te tonen op momenten waar het er op aankomt. Of dit aan Larson ligt of aan de regie (van Anna Boden en Ryan Fleck) valt niet echt te ontwaren. Wel is CAPTAIN MARVEL een heel degelijke superheldenfilm die wat ongelukkig is uitgebracht net tussen INFINITY WAR en ENDGAME. Het verhaal is vermakelijk en verveelt geen moment, maar is verder vrij rechttoe-rechtaan. Carol Danvers’ vliegkunsten doen denken aan Hal Jordan. Ook een superheld die, vóór hij Green Lantern werd, piloot was.

Jude Law speelt Jon-Rogg, een Kree-strijder en mentor van Carol. Een relatie die nauwelijks is uitgewerkt zodat de uiteindelijke ontknoping daarvan niet erg veel impact heeft. Ben Mendelsohn speelt Talos, de bad guy. Mendelsohn heeft al een reeks van filmschurken op zijn rekest staan, en ook Talos gaat hem vrij goed af. Digitaal zit CAPTAIN MARVEL ook vrij goed in elkaar. De special effects zien er mooi uit en de enige haperingen zie je in Fury’s verjongingstechniek. Die wil in scènes waar veel te doen is wel eens wat nep lijken.

Het lukt de film niet meer te zijn (of misschien willen ze dat ook niet) dan een prelude tot AVENGERS: ENDGAME, dat volgende maand uit komt, en in dat licht is het een erg vermakelijke en interessante superheldenfilm. Lang niet vernieuwend, maar wél met een vrouwelijke superheld! Waar DC in 2017 al met WONDER WOMAN kwam, liet de MCU nogal op zich wachten! Het is nu te hopen dat er snel meer films zullen volgen. Misschien dan eindelijk de langverwachte Black Widow film? Als introductie van het personage Carol Danvers / Captain Marvel is de film meer dan geslaagd, ik ben benieuwd wat ze aan ENDGAME gaat toevoegen!

Rating: 6,9/10