Recensie | The Hate U Give (2018)

Wanneer Starr Carter ziet hoe de politie haar jeugdvriend Khalil doodschiet weet ze niet wat ze moet doen. Opkomen voor zijn dood en getuigen tegen de agent? Of anoniem haar leven leiden op de voornamelijk witte school in een andere wijk?

Bron: Parade.com

“The Hate U Give Little Infants Fucks Everybody.”

Deze zin, een filosofie van Tupac Shakur loopt als een rode draad door THE HATE U GIVE, culminerend in een ijzingwekkende ontknoping, waar deze zin nog maar eens zijn waarde bewijst. In THE HATE U GIVE volgen we Starr (gespeeld door Amandla Stenberg) na de gewelddadige dood van haar jeugdvriend Khalil door een politieman. Starr groeit op in een voornamelijk zwarte wijk, maar gaat naar school in een rijke, witte buurt. Voor haar veiligheid, zo zeggen haar ouders. Haar twee levens botsen heftig wanneer ze besluit te getuigen tegen de agent, waarvan ze het badge nummer in haar geheugen heeft gegrift.

THE HATE U GIVE, van regisseur George Tillman Jr. en script van de recent overleden Audrey Wells, is een bewerking van het gelijknamige YA-boek van schrijfster Angie Thomas. Zowel het boek als de film heeft een sterk politieke boodschap en zetten politiegeweld in het spotlicht. Niet alleen vanuit de Afro-Amerikaanse gemeenschap, maar ook de ‘witte’ scholier die het opneemt voor de agent, die zich afvraagt hoe het voor hém geweest moet zijn.

Hoe diep die angst voor de politie gaat zien we al in het begin, waar Maverick “Mav” Carter (Russell Hornsby) in een flashback zijn jonge kinderen uitlegt wat te doen als ze gestopt worden door de politie (handen altijd zichtbaar op het dashboard, rustig blijven, nergens tegenin gaan, etc.). Deze scène, samen met die waarin Starr en Khalil praten over Tupac’s citaat, lijken de belangrijkste scènes in de film, want die geven de ontknoping nog meer gewicht. Op meerdere momenten denk je als kijker “doe nou niet, dat is de politie in de hand spelen”. En dat is precies waar de film zo goed in is: je verplaatsen in de hoofdpersoon.

THE HATE U GIVE is met zijn dikke twee uur aardig vol en dat geeft bijpersonages als gangleider ‘King’, gespeeld door Anthony Mackey, of Starr’s witte vriendje Chris (KJ Apa) minder de tijd om zich te ontwikkelen. Zo blijft King een wat cliché personage van bendeleider, wiens redenen om Starr’s getuigenis te stoppen, behalve het feit dat Khalil voor hem werkte, nooit écht duidelijk worden. Het personage van Chris wordt ook nooit méér dan het witte vriendje, dat alleen maar aardig en ondersteunend is.

Desalniettemin is THE HATE U GIVE een geweldig mooie en goede film. Amandla Stenberg is het licht waarnaar haar personage vernoemd is. Starr’s jongere broertje Sekani wordt enorm goed gespeeld door TJ Wright en ook haar oudere halfbroer Seven (Lamar Johnson) heeft een mooie rol. Amandla Stenberg draagt de film uitstekend en haar speech temidden van een rel aan het einde van de film zorgt zeker voor kippenvel!