Recensie | Spider-Man: Into The Spider-Verse (2018)

on

Weer een nieuwe Spider-Man film in een tijd waarin Spider-Man net een nieuwe make-over heeft gekregen. Dit keer via animatie. En met heel veel spider-mannen! Deze nieuwe film speelt met verwachtingen… maar kan de film die ook waar maken?

Bron: TheVerge.com

INTO THE SPIDER-VERSE draait er niet omheen. In de eerste dertig minuten krijgt de piepjonge Miles Moralis (Shameik Moore) zijn krachten, ontmoet hij de Spider-Man uit zijn universum (stem van Chris Pine) en kort daarna een Spider-Man uit een ander universum (Jake Johnson), en leert hij de bad guy kennen: Wilson Fisk (Liev Schreiber). Al snel komen verschillende Spider-personen bijeen om Miles te helpen om te gaan met zijn nieuwe krachten en om het snode plan van Fisk te stoppen. Het team bestaat uit Gwen Stacy / Spider-Woman (Hailee Steinfeld), Spider-Man Noir (stem van Nic Cage), Kimiko Glenn als Peni Parker, een Japanse anime-versie van Spider-Man met een spinnenrobot en zelfs Peter Porker / Spider-Ham, een antropomorfe spin die in zijn universum gebeten is door een radioactief varken.

INTO THE SPIDER-VERSE is een ode aan Spider-Man. Van de kleinste details tot de bizarre origin stories van de Spider-personen uit alternatieve universums, alles wordt gebruikt om de kijker zo snel mogelijk (opnieuw) kennis te laten maken met de personages. Het voelt als een stripboek en daar gaat de animatie lekker in mee. Van de felle kleuren tot de overgangspanelen die zo uit een strip komen.

Miles Morales als hoofdpersoon is een goede keuze. Naast dat Morales al lang een gewild personage is voor op het witte doek. Toen Marvel aan Spider-Man begon was de hoop ook daar dat het deze keer Miles Morales, een Afro-Amerikaanse Spider-Man, zou worden. In deze film is Miles bekend met Spider-Man door de Peter Parker van zijn universum, maar heeft zelf totaal geen behoefte om de held te zijn.

De bad guy in deze film is Wilson “Kingpin” Fisk, bijgestaan door Dr. Octavia “Doc Ock” Octavius. Sinds Daredevil’s Vincent D’Onofrio al een haast onsterfelijke versie van Fisk neerzette, is het even wennen aan de stem van Liev Schreiber, die we beter kennen als Sabretooth in de X-Men films.

In INTO THE SPIDER-VERSE, script van Phil Lord en Rodney Rothman, wordt er gejongleerd met talloze personages zonder dat het druk wordt. Alle Spider-personen krijgen een introductie in eigen stijl en komen uitgebreid aan bod. Zelfs Spider-Ham, het meest bizarre personage, is bij vlagen méér dan een komische noot. Ook de soundtrack is lekker. Deze zet een trend door die bij Black Panther erg goed viel: veel hip-hop artiesten. Zo komen er nummers voorbij van Vince Staples, Lil’ Wayne en Nicki Minaj. De score is gecomponeerd door Daniel Pemberton. Zijn muziek is een mix van een orkestrale score, veel elektronische elementen en, uiteraard, hip-hop.

Het meest spectaculaire is echter de animatie. De verschillende stijlen van de personages en zelfs de subtiele puntjes die zo herkenbaar zijn voor de striplezer. Er is weinig aan te merken op INTO THE SPIDER-VERSE. Het enige dat me opviel is dat bij al het visuele en audio-geweld het soms moeilijk is om personages te verstaan. En dat is jammer, met een sterrencast waaronder ook Mahershala Ali als The Prowler, Zoe Kravitz als Mary-Jane Watson, Kathryn Hahn als een vrouwelijke Doc Ock en Lily Tomlin als een nog niet eerder geziene versie van Aunt May.

INTO THE SPIDER-VERSE is een film voor fans van superhelden strips en vooral van het Spider-Man universum. Met subtiele grapjes weet de film af en toe door te breken in de echte wereld, maar verder staat de film volledig op zichzelf. Met geweldige animatie, interessante personages en een goed verhaal maakt deze film zeker de verwachtingen waar! En een eventuele mogelijkheid tot een sequel, want dat is bijna vaste kost tegenwoordig!