Recensie | Marvel’s Daredevil Season 3 (2018)

De Duivel van Hell’s Kitchen is terug voor een derde seizoen! Na de gebeurtenissen in DEFENDERS is Matt Murdock er slecht aan toe, hij is fysiek en mentaal zwaar gewond en houdt zich schuil voor vriend en vijand in de kerk van zijn vriend Father Lantom.

Bron: IGN.com

Maar terwijl Murdock (Charlie Cox) zich depressief en verslagen af heeft gewend van de wereld, maakt Wilson Fisk (Vincent D’Onofrio) vanuit de gevangenis dealtjes met de FBI voor informatie. Een deal die lucratiever is voor Fisk dan voor de FBI. Karen Page (Deborah Ann Woll) werkt na het opdoeken van advocatenkantoor Nelson & Murdock in seizoen 2 als journalist en is er zeker van dat Fisk’s deal niet klopt.

Foggy Nelson (Elden Henson) is, na de vermeende dood van zijn vriend en businesspartner, op zoek naar sturing in zijn leven. En dat lijkt het grote thema te zijn van seizoen drie: herpakking. Terug naar het begin. Met een op wraak beluste Wilson Fisk op vrije voeten staat alles op scherp. Een andere, nieuwe dreiging komt van Benjamin Pointdexter (Wilson Bethel), beter bekend als Bullseye. Wanneer de geestelijk instabiele FBI agent in aanraking komt met de sluwe Fisk wordt hij een wapen waar zelfs Daredevil het moeilijk mee heeft. Bethel speelt Pointdexter aardig, maar nergens krijg je het gevoel dat hij meer is dan een pion van Fisk. En hoe komt iemand die feite zo gek is als een deur bij de FBI terecht? Ook al zou hij zijn gekte goed genoeg kunnen maskeren, blijft het een gek plotpuntje.

Seizoen drie gaat terug naar het begin. Terug naar het gerafelde ninja-kostuum, terug naar de sfeer van het eerste seizoen. Het is weer Daredevil tegen Fisk, die als de Kingpin nu eindelijk zijn bekende witte pak draagt. Naast de toevoeging van Bethel is ook Joanne Whalley een nieuw gezicht als Zuster Maggie, die een geheim met zich meedraagt. Jay Ali speelt FBI agent Ray Nadeem, die, ondanks zijn goede bedoelingen, langzaam maar zeker in het web van Fisk verstrikt raakt.

Het derde seizoen van DAREDEVIL volgt in losjes het verhaal van de Born Again comic uit 1986. De manier waarop Fisk alles van Matt (maar ook van Foggy en Karen) probeert af te pakken uit wraak, is zo uit de strip gegrepen. Born Again zou overigens ook dé manier zijn geweest om het grotere Marvel Cinematic Universe meer aan de Netflix series te koppelen, aangezien in de strip Steve Rogers (Captain America) ook een grote rol heeft.

In plaats daarvan is seizoen drie enorm karakter-gedreven. We krijgen Foggy Nelson’s familie te zien, en via een terugblik komen we meer te weten over het verleden van Karen Page. Een aflevering die overigens net als die ene aflevering in het tweede seizoen van STRANGER THINGS toch even een rem gooit op het momentum. In dit geval is het wel even fijn. Zeker omdat de laatste drie afleveringen enorm spannend zijn.

Of er ooit nog een seizoen vier van DAREDEVIL zal komen is nog onduidelijk. Zeker nu nieuwe seizoenen van zowel Iron Fist als Luke Cage gecanceld zijn. Het einde van dit derde seizoen voelt als een einde. Eind goed, al goed. Dus mocht ook Daredevil gecanceld worden (wat ik niet hoop!) is er in ieder geval enige afsluiting. Daarnaast geeft het einde ook nog voldoende ruimte voor nieuwe avonturen van Nelson, Murdock & Page!

Dit derde seizoen van DAREDEVIL is ouderwets ijzersterk, met als enige aanmerking dat het wat traag op gang komt. Wat ook opvalt is de afwezigheid van Claire Temple (Rosario Dawson), die tot nu toe in elke Marvel serie aanwezig was. In interviews zegt Dawson echter klaar te zijn met het personage, dus die zullen we waarschijnlijk moeten missen.

Mocht dit seizoen ook het laatste zijn, is het een waardig einde aan de trilogie. Zo niet, dan kijk ik nu al uit naar het vierde seizoen!