Recensie | Doctor Who s11e01: ‘The Woman Who Fell To Earth’

Zondag verscheen de langverwachte eerste aflevering van het elfde seizoen van Doctor Who. Nieuwe Doctor, nieuwe showrunner, nieuwe show? Na het vertrek van Steven Moffat is het de beurt aan Chris Chibnall (bekend van Broadchurch & de Doctor Who spin-off Torchwood) om de teugels in handen te nemen. Samen met de 13e Doctor en een nieuw team van reisgenoten!

Bron: CNet.com

Dat Doctor Who een geheel nieuw tijdperk in is geslagen is geen nieuws. Met Jodie Whittaker als de eerste vrouw die de naam ‘the Doctor’ mag dragen. Whittaker was al even enkele seconden te zien in de kerstspecial, maar nu maakt ze toch echt haar officiële debuut. Een controversieel debuut, overigens. Al sinds bekend is dat ze de rol gaat spelen zijn fans verdeeld in twee kampen: kan de Doctor een vrouw zijn, ja of nee?

Het duurt even voordat Whittaker verschijnt. Tijd genoeg om even in sneltreinvaart de nieuwe reisgenoten te introduceren. In plaats van één persoon, zoals in de regel het geval is (ja, er zijn uitzonderingen), reist de Doctor dit seizoen met een heel team. Bestaande uit Tosin Cole als Ryan, zijn stief-grootvader Graham en Mandip Gill als Yasmin, een politieagente en oude schoolkameraad van Ryan. Een groter team in de TARDIS doet meteen denken aan het team van Barbara, Susan en Ian, de reisgenoten van de allereerste Doctor, William Hartnell.

Waar reisgenoten van de Doctor onder Moffat vaak begonnen als een “blank slate” en gevormd werden door hun avonturen, besteedt Chibnall veel moeite om zijn Team TARDIS voor te stellen. Zo wordt er stil gestaan bij Ryan’s dyspraxie (Dyspraxie is een onrijpheid van de hersenen. met als gevolg dat boodschappen niet goed aan het lichaam worden doorgegeven) en Graham’s kanker-in-remissie. Of dat nog belangrijk gaat zijn voor het plot is nog af te wachten.

Qua humor zit het wel goed. Bradley Walsh zorgt voor een paar mooie opmerkingen, terwijl de post-regeneration-stress van de Doctor ook zorgt voor enkele hilarische momenten, waar Whittaker goed mee overweg kan. Ook de alien van de week is goed griezelig en lokt de nieuwe Doctor tot haar eerste ‘I am the Doctor’-speech. Whittaker is binnen. Ook de manier waarop de 13e Doctor aan haar Sonic Screwdriver komt is een leuke afwijking van de norm.

Deze eerste aflevering laat een dubbel gevoel achter. Whittaker als de nieuwe Doctor en haar team doen het prima en beloven veel goeds. Ook de mensen die bang zijn dat met Peter Capaldi ook de duistere momenten verdwenen zijn kunnen rustig ademhalen. Wat de pacing betreft kan nog wel het één en ander verbeterd worden. Ook wordt duidelijk dat het script hier en daar wat slordig is. ‘Tim Shaw’ is een prima bad guy en het einde van de aflevering leidt tot interessante mogelijkheden.

Met THE WOMAN WHO FELL TO EARTH is Doctor Who terug en moderner dan ooit tevoren. Nieuwe Doctor, nieuwe showrunner en een nieuwe componist. Ik ben benieuwd wat de rest van het seizoen gaat brengen!