Recensie | Mamma Mia! II: Here We Go Again (2018)

Na het succes van Mamma Mia!, de jukebox musicalfilm met de hits van ABBA, kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Maar hoe volg je zo’n succes nou op? Het tweede deel, HERE WE GO AGAIN, geeft op al deze vragen een antwoord.

Bron: HDwall.xyz

De jonge Donna Sheridan, in dit deel gespeeld door Lily James, is net afgestudeerd en zoekt naar haar plaats in het leven. Deze zoektocht voert haar door Europa tot in Griekenland. Tijdens haar reis wordt ze drie keer verliefd. Enfin, een origin story waarvan we al een glimp konden opvangen in het lied Honey Honey in 2008. In rap tempo en overbekende deuntjes leren we als kijkers hoe Donna de toekomstige mogelijke vaders (Sam, Bill & Harry) van haar dochter leert kennen.

Tegelijkertijd keren we terug naar eiland Kalokari in het heden, waar Sophie (Amanda Seyfried) Donna’s (Meryl Streep) droom van een succesvol hotel waar heeft kunnen maken en op het punt staat van een grootste opening. Bijgestaan door terugkerende rollen van Pierce Brosnan als Bill Carmichael, Julie Walters en Christine Baranski als ‘Dynamo’s’ Rosie en Tanya probeert Sophie alles op het rechte pad te houden. Ook Stellan Skarsgård als Bill en Colin Firth als Harry Bright keren terug.

Waarom deze grote opening zo belangrijk is, wordt vrij snel duidelijk. De grote vraag die hierdoor naar voren komt blijft echter onbeantwoord. Hoewel heden en verleden door elkaar lopen is het verleden in HERE WE GO AGAIN een stuk interessanter. Dit komt voornamelijk door Lily James, die van het doek afspat in haar rol als Donna. Wat overblijft is echter een flinterdun verhaal, aan elkaar geplakt met deuntjes van ABBA. Sterker nog, veel muziek die in de voorganger voorbij kwam wordt rustig nog eens een keer herhaald. Gelukkig komen ook enkele “nieuwe” ABBA-songs voorbij. Zo is er een fantastisch gechoreografeerde scene waarin de jonge Sam en Donna Waterloo zingen en komt een van mijn favorieten die uit de eerste film is gelaten (maar wel in de musical zat) Knowing Me, Knowing You voorbij.

Naast het wankele plot is ook het zingen nog steeds een dingetje. Dat bijvoorbeeld Brosnan, Walters, Firth en Skarsgård niet echt kunnen zingen wordt wederom erg benadrukt. Gelukkig wordt dit gegeven wat verlicht door het zichtbare plezier dat alle acteurs (nog steeds) hebben door luidkeels ABBA-liedjes het Griekse zwerk in te werpen.

Dominic Cooper is wederom Sophie’s geliefde Sky, maar komt ook in deze film weinig aan bod. En wanneer hij aan bod komt, komt hij onaangenaam en irritant over. Een andere, veelbesproken bijrol is die van zangeres Cher in een last-minute opkomst. Behalve dat het waarschijnlijk enorm bijdraagt aan de marketing was de rol overbodig, over the top en daardoor wat storend.

Hoe volg je het succes van MAMMA MIA! op? Niet, eigenlijk. Ondanks de vele kritiek die ik had, staat vast dat Lily James als de jonge Donna een van de lichtpunten in deze sequel is. HERE WE GO AGAIN is net zoals haar voorganger een film waarbij je niet al te veel moet nadenken en je gewoon mee moet laten slepen in de deuntjes van ABBA. Dan valt het best wel mee!

Rating: 5/10