Skip to content

Essay | Soundtrack of Score – Een Duik In De Filmmuziek

Filmmuziek bestaat er in allerlei soorten en maten. Elke componist voegt vaak iets unieks toe aan de film waar hij of zij aan werkt. Of dat nou synths zijn of een voltallig orkest. Of de film bestaat juist uit weinig originele muziek en zit vol met hits. Hoewel een film vol nummers van bekende en onbekende artiesten vaak ook heel goed kan werken, gaat er voor mij niets boven de originele gecomponeerde filmmuziek.

Bron: Altfg.com

De Score
De soundtrack of de score, wat is nou het beste? Mijn voorkeur staat al vast, maar nu wil ik er wat dieper op ingaan, want uiteraard heb je aan twee kanten geweldige muziek. Allereerst maar even over de benamingen: een score (Eng.) is vaak een benaming voor de gecomponeerde, instrumentale filmmuziek, terwijl je bij de term soundtrack van zowel instrumentale score als bestaande nummers kunt spreken. Voor de eenvoudigheid zal ik, als ik het over de instrumentale muziek heb, ‘score’ gebruiken en als het gaat over de complimentaire (pop)muziek die speciaal voor de film is uitgezocht, zal ik ‘soundtrack’ gebruiken.

Op het gebied van filmmuziek heb je bijna net zoveel verschillende componisten als dat er films zijn. Bijna, want uiteraard verzorgen componisten regelmatig de muziek voor meerdere films. Op deze manier kun je al snel de verschillende technieken van de componisten ontdekken. Neem bijvoorbeeld Hans Zimmer, deze componist is een van de meest bekende filmcomposers door, onder andere, zijn werk voor Disney’s The Lion King, de Pirates of the Caribbean franchise en de Christopher Nolan-films, waaronder de Dark Knight-trilogie en Inception. Zimmer is een moderne composer die de muziek de actie op het doek laat voortstuwen. Zijn muziek is daardoor niet de meest melodieuze, maar hij weet de sfeer vaak uitmuntend te pakken. Neem bijvoorbeeeld de openingsscène van The Dark Knight, waarin de Joker met zijn handlangers in clownsmaskers een bank beroven. De scène op zich is al spannend, maar dankzij Zimmer’s score, die begint met wat klinkt als een zaag die steeds hoger van toon wordt, zit je wel op het randje van je stoel.

Als je het over Zimmer hebben moet je ook meteen James Newton Howard noemen, die de wat meer melodieuze aspecten van The Dark Knight onder handen heeft genomen. In zijn thema voor personage Harvey Dent bijvoorbeeld. Hoewel Newton Howard de score net zoveel gevoel van duisternis kan meegeven als Zimmer dat doet, zijn zijn gedeelten vaak wat melodieuzer, wat dramatischer. En soms ook wat majestueuzer -nogmaals verwijs ik naar het thema van Harvey Dent. Helaas is Zimmer een componist die tegenwoordig wat uit de genade is gevallen. Zijn scores worden repetitief en zelfs ongeïnspireerd genoemd. Een probleem waar ook Michael Giacchino mee kampt. Zijn scores voor Disney’s Up! en The Incredibles waren veelbelovend, maar ook hij wordt er tegenwoordig van beticht zijn thema’s te herhalen.

De compleet instrumentale filmmuziek kent vele grote namen, maar één mag absoluut niet onbenoemd blijven: John Williams. Williams creëerde muziek bij iconische films als Jurassic ParkStar Wars (en diens vele pre- en sequels), Jaws, de eerste drie Harry Potter-films, Schindler’s List en nog veel, veel meer. Williams is een klassiek componist, zijn muziek wordt vaak gespeeld door grootschalige orkesten, met talloze (bijzondere) instrumenten, maar vooral veel blaasinstrumenten. In diezelfde categorie past ook Howard Shore, bekend van de fenomenale Lord of the Rings trilogie. Zijn orkestraties zijn een lust voor het oor. Shore introduceert thema’s voor personages, plaatsen en gebeurtenissen die door alle drie de films echoën. Een voorbeeld hiervan is het Minas Tirith-thema dat heel kort te horen is tijdens de Raad van Elrond in The Fellowship of the Ring en als volwaardig thema terugkeert in The Return of the King.

De Soundtrack
Naast de score zijn er ook zat films die zichzelf overstijgen door hun perfecte soundtrack. Een voorbeeldje hiervan is de recent verschenen Thor Ragnarok. Deze film is een mix van score en soundtrack, dus die telt niet helemaal, maar de wijze waarop bijvoorbeeld Led Zeppelin’s Immigrant Song is verwerkt is geniaal. Overigens zijn soundtracks niet verstoken van een score, maar staat die vaker op een tweede plaats, zoals bij Guardians of the Galaxy. Beide “GotG” films hebben geweldige soundtracks, met een schitterende marketing, en ook nog een score van Mark Mothersbaugh. De soundtracks voor Guardians, getiteld ‘Awesome Mix’ staat vol met de bekende artiesten als David Bowie, 10cc, Electric Light Orchestra, Fleetwood Mac en zo meer.

In de film Baby Driver wordt de muziek bijna als een extra personage gezien. De hoofdpersoon, een vluchtautochauffeur, gebruikt muziek bijna non-stop, maar vooral tijdens het scheuren over de wegen. Hierbij past de soundtrack precies en staat die ook centraal, terwijl de score van Steven Price minder memorabel lijkt. De muziek van artiesten als Simon en Garfunkel, The Commodores, The Beach Boys en zelfs “onze” Golden Earring, geven het personage Miles/Baby een extra dimensie.

Voorkeur?
Natuurlijk kun je een voorkeur hebben voor score of soundtrack, maar uiteindelijk gaat het om de film en of die er beter door wordt. De muziek moet in dienst staan van de film. Hoe goed een soundtrack ook is, het moet de scènes beter maken. Of dat nou door een plaat is of door een gecomponeerd stuk maakt niet altijd evenveel uit. De kwaliteit van de score hoeft zelfs niet samen te hangen met de kwaliteit van de film. Kijk maar naar The Time Machine uit 2002. De film zelf is een matige avonturenfilm met een beetje sci-fi, maar de score van componist Klaus Badelt is een meesterwerkje.

Voor mij gaat er niets boven een score waarbij je je ogen dicht kunt doen en ook zonder beeld weer helemaal in de film zit. Williams kan dat in bijna alles waar zijn muziek onder zit, Giacchino deed dat meesterlijk in Up! en Shore maakte zich onsterfelijk door zijn briljante werk voor The Lord of the Rings. Tegelijkertijd zorgt het gebruik van Led Zeppelin in de nieuwste Thor-film ook voor kippenvel!

Uiteindelijk heb ik het gebruik van muziek in series hier voor het gemak maar even buiten gelaten, want daar zou je nog een kleine duizend woorden extra over kunnen schrijven!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: