Recensie | Sense8 Series Finale Special

Wolfgang is in handen van BPO en de overige Sensates proberen hem uit alle macht te redden. Tot hoe ver zijn ze bereid te gaan? En zal iedereen deze oorlog kunnen overleven? Capheus, Sun, Kala, Wolfgang, Will, Lito, Nomi en Riley komen nog één keer in actie in een bloedstollende strijd voor de vrijheid. Niet alleen voor zichzelf, maar voor alle Sensates. Kan de langverwachte Sense8 Series Finale voldoen aan de torenhoge verwachtingen?

Bron: ScreenRant.com

Sense8, sinds 2015 een science fiction serie die tot op heden zijn weerga nog niet kent, werd vorig jaar door Netflix gecanceld. Seizoen 2 was net uit en eindigde op een cliffhanger. Van over de hele wereld kwamen mensen bijeen om Netflix tot een verlenging van de serie over te halen. Vanwege budgetredenen, het filmen over de hele wereld kost nogal veel en de kijkcijfers vielen (blijkbaar) tegen, kon Netflix de show logischerwijs niet laten doorgaan. Toen veranderde het internet in een wereldwijd cluster en vocht onvermoeibaar om tenminste een afsluiter van het verhaal.

Dat einde is er nu dus gekomen. In de ruim twee uur durende finalespecial weten Lilly en Lana Wachowski en J. Michael Straczynski nog een keer alle remmen los te gooien. Voor de fans, zoals ook met koeienletters in de aftiteling te lezen is. Als een laatste fuck you naar Netflix.

De grote vraag is nu: is het gelukt? Is de finale wat iedereen hoopte dat het zou worden? Is het meer? Kort antwoord? Ja. Lang antwoord: het is een finale waar iedereen meer dan tevreden over kan zijn, maar het heeft wel zijn minpuntjes. En die minpunten komen voornamelijk door tijdgebrek. Omdat Sense8 oorspronkelijk een vijf seizoenen lange serie zou worden, konden de Wachowski’s en Straczynski lang niet alles kwijt wat ze gepland hadden. Hierdoor voelt de finale wat vol en worden er nieuwe dingen geïntroduceerd, die eigenlijk meer uitwerking verdienen.

Dat de finale overvol zit is ook terug te zien in de personages. Doona Bae, Jamie Clayton, Tuppence Middleton, Brian J. Smith, Max Riemelt, Miguel Sylvestre, Toby Onwumere, en Tina Desai spelen hun rollen alsof ze de personages nooit hebben losgelaten. Met acht Sensates en aanhang (Freema Agyeman als Amanita Caplan, Michael Sommers als Bug, Maximilian Mauff als Felix, Eréndira Ibarra als Daniela, Sokku Son als Det. Mun, e.a.) wordt er enorm gegoocheld om iedereen voldoende screentime te geven. Dit lukt deels. Lito Rodriguez (Miguel Silvestre) heeft weinig te doen, maar omdat hij minder actiegeoriënteerd is dan bijvoorbeeld Capheus, Will en Wolfgang, zijn de scènes waar hij in voorkomt vaak de lichtere, humoristische adempauzes tussen alle actie in. Wat de finale ook vol maakt zijn de uitgebreide flashbacks.

Overigens, om nog even wat meer pluimen in de achterkant van de makers te steken, is de supporting cast vaak net zo geniaal als de Sensates. Daryl Hannah is terug als Angelica en Naveen Andrews mag als dubbelspion Jonas Maliki nog een keer zijn ding doen. Toch is de film, want dat is de finale met zijn twee en een half uur zeker, alles wat je van een Sense8 finale zou wensen. Briljant camerawerk, spannende actiescènes en de geweldige cast zijn een waardige beloning voor de strijd die er om de serie is gestreden. En voor diegenen die zitten te wachten op wat al snel een van de trademarks van de serie is geworden: dat zit er ook in!

Kun je na de finale nou geen genoeg krijgen van de Sensates en de wereld die de Wachowski’s hebben gecreëerd? Dan raad ik je deze fanfic aan! Een alternatieve finale, ontzettend spannend en lekker lang.

De Sense8 Finale is vanaf 8 juni te zien op Netflix.