Recensie | IJstijd – Maartje Wortel

James Dillard woont in hotels, bestelt Franse kazen en dure wijnen en gaat af en toe met een meisje naar bed. Maar vóór die meisjes was er Marie. En Marie was zijn Grote Liefde. Dan krijgt James een aanbod om een boek te schrijven.

Bron: PassionatePlatform.nl

Op een dag in december leert James Marie kennen en al snel vallen ze voor elkaar. Maar er is iets met Marie en het wordt steeds erger. De problemen escaleren wanneer James en Marie op een eilandje in Zweden op elkaar zijn aangewezen. Maartje Wortel (momenteel verbonden aan de uitgeverij DasMag)’s tweede boek is een verhaal over loslaten en het vinden van een eigen identiteit.

Door haar korte verhalenbundel ‘Er Moet Iets Gebeuren’ wist ik al hoe goed Wortel was in het beschrijven van personages en sfeer. In IJstijd (uitg. De Bezige Bij) is dit ook het geval. Vanaf de eerste pagina’s volg je James van Amsterdam naar Zweden en weer terug naar Amsterdam. James heeft altijd gedaan wat mensen van hem wilden, al vanaf zijn puberteit. Wanneer hem gevraagd wordt een roman te schrijven stemt hij dan ook braaf in. En als schrijver Chuck Palahniuk hem op een borrel van de uitgeverij aanraadt om met korte verhalen te beginnen, doet hij dat dan maar. Chuck Palahniuk (auteur van Fight Club, e.a.) komt trouwens vaker terug en is degene die eindelijk uit James haalt wat er in Zweden gebeurd is.

IJstijd blijft je als lezer boeien. De afwisseling tussen heden en verleden zijn spannend, maar geven ook een kijk naar de James van nu. Wortels dialogen zitten vol humor en ironie en weten de juiste snaren te raken. De ontknoping vond ik echter wat te snel afgerond, maar dat kan ook komen omdat ik het boek in één ruk heb uitgelezen. Is IJstijd een aanrader? Daar kan ik niet anders dan met een volmondig ‘Ja’ op antwoorden.