Recensie | Kubo And The Two Strings (2016)

on

De jonge Kubo vertelt elke dag op het dorpsplein spannende verhalen over zijn vader, een machtige samoerai-krijger. Die verhalen hebben echter nooit een einde. Langzaam komt hij erachter dat dit einde nog niet is geschreven.

Bron: Tumblr.com

KUBO AND THE TWO STRINGS is een animatiefilm uit de stal van LAIKA Entertainment, de studio verantwoordelijk voor films als CORALINE, PARANORMAN en THE BOXTROLLS. De film is, evenals eerder genoemde films, geregisseerd door Travis Knight, en dat betekent veel sfeer. Ook in KUBO barst het van de sfeer, van de Japanse invloeden tot de magie van origami. De animatie is een mix van verbazend soepel vloeiende stop-motion en computeranimatie.

Het verhaal van KUBO is eenvoudig, zoals we dat van Knight’s films gewend zijn. In deze film komt KUBO in een avontuur terecht en moet met behulp van wijze en komische sidekicks obstakels overwinnen en zichzelf leren vinden. De stemmencast is in deze film vrijwel perfect. Met grote namen als Charlize Theron, Matthew McConaughey, Rooney Mara, Ralph Fiennes en Star Trek’s George Takei, acteurs en actrices die overigens over het algemeen hun stemmen niet aan de kleinere films lenen, werk bekend zijn, weet KUBO een prachtig sprookje neer te zetten.

In een film die gaat over verhalen moet toch even gekeken worden naar de plot van de film. Simpel als ‘ie is, dat gaat niet ten koste van diepgang. Thema’s als verlies en rouw worden met gemak aangesneden en zorgen dat de film een extra laag heeft, zonder dat het verhaal er onder lijdt. KUBO’s boodschap is dan ook dat je dierbaren met verhalen in leven kunt houden.

Waar de film echter wel aan lijdt is gelijk aan het ‘Marvel-syndroom’: een matig uitgewerkte bad guy. Wat wil de Moon King nou echt met Kubo’s overgebleven oog? KUBO AND THE TWO STRINGS is een bijzondere animatie over je eigen verhaal, of weg, vinden, gewikkeld in een jasje van Japanse cultuur en af en toe spannende, bijna blockbuster-achtige scene’s.