Skip to content

Recensie | Altered Carbon (Netflix Original Series)

Netflix produceert tegenwoordig zo enorm veel. En het is lang niet meer allemaal geweldig. In een lange lijn van nieuwe series is ALTERED CARBON de zoveelste. Heeft deze serie het in zich om een nieuwe hit te worden?

Bron: StashMedia.com

In het jaar 2384, driehonderdvijftig jaar in de toekomst, wordt Takeshi Kovacs (Joel Kinnaman, HOUSE OF CARDS) in een vreemde moderne wereld -en in een ander lichaam wakker. Kovacs is een Envoy, een speciaal getrainde soldaat, en wordt door de steenrijke Laurens Bancroft (James Purefoy, CHURCHILL) gehuurd om diens moord op te lossen. Meteen gooit ALTERED CARBON een hoop worldbuilding tegen de kijker aan. Lichamen (sleeves) worden net zo makkelijk gewisseld als kleren, waardoor de rijken nooit meer sterven, en herinneringen worden opgeslagen in een ‘stack’, een chip die bij iedereen is ingeplant.

ALTERED CARBON, is een futuristische cyberpunk serie vol neon en overontwikkelde technologie. Alles ziet er prachtig uit, vanaf de title sequence tot de aftiteling. In tien afleveringen weet regisseur Laeta Kalogridis (TERMINATOR GENISYS) een wereld te scheppen die zowel afstoot als ook een enorme aantrekkingskracht heeft. De serie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Richard K. Morgan, is een uitdaging. De afleveringen, van elk zestig minuten, zorgen ervoor dat je als kijker op het puntje van je stoel zit en niets wilt missen van Kovacs onderzoek naar de dood van Bancroft.

Waar bij een serie als WESTWORLD alles op zijn plaats viel, is dat in deze serie niet helemaal zo. Het ziet er geweldig uit, de actie is fijn en de technologie indrukwekkend. In deze serie ligt de nadruk iets te veel op het visuele. Ja, het ziet er geweldig uit, maar in sommige gevallen, zeker in de finale, domineren de actiescènes de emotionele dreun die de serie had kunnen meegeven. Wat je ook goed merkt dat de serie eerst door Kalogridis als film is bedacht, dit is vooral duidelijk in het tempo van de serie en ook in hoe het eerste seizoen eindigt. Kinnaman als Takeshi Kovacs is in vechtscènes erg overtuigend, maar lijkt het emotionele niet echt aan te kunnen- en dat is toch wel een must voor een hoofdpersoon. Gelukkig heeft ALTERED CARBON genoeg andere personages die zeker de moeite waard zijn.

Bijvoorbeeld Martha Higareda als detective Ortega, en Chris Connor als Edgar Poe, de uitbater met kunstmatige intelligentie die het hotel runt waar Takeshi verblijft. De serie hangt aan elkaar van flashbacks waardoor we Takeshi beter leren kennen. Hierin maken we ook kennis met Quellcrist Falconer, gespeeld door Renée Elise Goldsberry, beter bekend als Angelica Schuyler in de musical HAMILTON.

Wat uiteindelijk nog even benoemd moet worden is de soundtrack. Artiesten als Johnny Cash, Nine Inch Nails en David Bowie geven de serie nog meer die cyberpunk-vibe. ALTERED CARBON is een degelijke serie. Niet op het niveau van een WESTWORLD of BLACK MIRROR, maar verder erg goed te doen. Zeker als je houdt van films als BLADE RUNNER of THE MATRIX. Wat uiteindelijk blijft boeien is het raadsel van de dood van Bancroft en alles dat daar omheen wordt onthuld. Daarnaast ben ik enorm benieuwd wat ze in een eventueel tweede seizoen gaan doen!

Rating: 6,5/10