Recensie | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2018)

In Ebbing, een klein plaatsje in het Amerikaanse Missouri, staan drie lege reclameborden. Totdat één van de bewoners er drie teksten op laat zetten. Teksten die het slaperige Ebbing hardhandig wakker schudden.

Bron: NinerTimes.com

Mildred Hayes (Frances McDormand, MOONRISE KINGDOM!) is een gescheiden moeder van twee die na de brute dood en verkrachting van haar dochter maar één gedachte heeft: de dader vinden. Hiervoor huurt ze plek om drie posters op reclameborden, iets buiten het dorp, te plakken. Teksten die de politie (en vooral de sheriff) beschuldigen van niets doen. Chief Bill Willoughby (Woody Harrelson, THE GLASS CASTLE) kan meevoelen met Mildred. Hij wil de zaak óók oplossen. Echter, hij is ook ernstig ziek.

In THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI komen de verhoudingen tussen de inwoners op scherp te staan vanwege Mildred’s koppige zoektocht naar de moordenaar en verkrachter van haar dochter. Ook de relatie met haar zoon en agressieve ex-man. Ebbing kent veel markante figuren. Zo is er James, gespeeld door Game of Thrones’ Peter Dinklage, een slimme man die door zijn lengte op zoek is naar vriendschap en liefde. Een andere geweldige rol is die van Sam Rockwell (THE HITCHHIKER’ S GUIDE TO THE GALAXY) als Dixon, Willougbhy’s wat dommige, impulsieve hulpje.

Regisseur Martin McDonagh (IN BRUGES) levert een geweldige film af vol scherpe dialogen en verrassende personages. THREE BILLBOARDS OUTSIDE MISSOURI is precies wat de titel aangeeft: een verhaal rondom die drie reclameborden. En wát voor verhaal! Mildred’s zoektocht naar de waarheid levert een spannende, maar ook verrassend humoristische film op. Dinklage is een geweldige acteur die ook in deze rol maar weer laat zien dat hij meer is dan Tyrion Lannister. McDormand speelt Mildred als een ongekend koppige vrouw voor wie de waarheid belangrijk is dan relaties en weet dat op zo’n manier te doen dat je als kijker toch steeds sympathie voor haar blijft hebben.

De film van McDonagh is er zo eentje waar elk personage interessant is. Iedereen heeft wel meerdere kanten die aan het licht komen naarmate de twee uur durende film vordert. Een film die de harde werkelijkheid ook niet schuwt. En ondanks dat lijkt de film ook het absurdisme op te zoeken en weet de balans tussen absurditeit en werkelijkheid op een sublieme manier te vinden. Terecht is THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI genomineerd voor zeven Oscars, waaronder ook Carter Burwell voor beste originele muziek.

Rating: 10/10