Recensie | When We First Met (2018)

Het kan niemand ontgaan zijn dat het weer veertien februari, en dus Valentijnsdag, is. Om op die trend mee te liften heb ik een film gezien in een categorie waar ik normaal niet zo snel in ben te vinden. WHEN WE FIRST MET is een romantische komedie uit 2018 die sinds vorige week op Netflix staat.

Bron: RottenTomatoes.com

Wanneer Noah (Adam Devine, PITCH PERFECT) op een Halloween-feestje als een blok voor Avery (Alexandra Daddario, PERCY JACKSON AND THE OLYMPIANS: THE LIGHTNING THIEF) denkt hij de liefde van zijn leven te hebben gevonden. Helaas voor hem pakt het anders uit. Maar wat als hij nou eens terug kon gaan in de tijd? WHEN WE FIRST MET is een romantische komedie in de categorie ABOUT TIME, GROUNDHOGDAY en MIDNIGHT IN PARIS en nog een hele reeks soortgelijke films. Daarom was ik benieuwd of deze film van regisseur Ari Sandel (THE DUFF) iets nieuws aan dat genre kan toevoegen.

Devine speelt Noah als een ‘lovable dork’. Dit lijkt Devine’s go-to rol, want het is niet heel erg anders dan zijn personage in bijvoorbeeld de eerdergenoemde acapellafilms. Daddario en Devine hebben een leuke chemie en als kijker ga je al snel helemaal mee in hun eerste date. Er valt zeker iets te zeggen voor beide personages als koppel, maar daarmee vallen ze ook snel in de trope van de romantische komedie: ze zijn niet echt ‘eigen’ personages en blijven een beetje in hun standaard romcom persoonlijkheden zitten. Ze worden nooit échte mensen.

Maar hoe zit dat met het tijdreizen? Waar het in ABOUT TIME een geërfde familie’kwaal’ was, gebruikt Noah een ouderwetse, houten photobooth. De metafoor die er te vinden is in een photobooth waar je terug in de tijd mee kan is leuk gevonden en het design van het apparaat is geweldig. Een nadeel van het tijdreizen vond ik dat Noah in het heden wakker wordt zonder herinneringen van de afgelopen drie jaar. Dat is een, misschien twee keer leuk voor de comedy, maar het wordt snel wat saai. Er wordt te weinig mee gedaan. Interessant zou zijn als zijn omgeving echt iets zou doen met het feit dat Noah opeens heel raar doet en het over dingen heeft die vreemd klinken. Dat is sowieso één van de dingen die ik tegen dit soort romcoms heb. Tijdreizen is interessant, maar er wordt vaak te weinig uit gehaald.

WHEN WE FIRST MET is een aardige romantische komedie, als je er niet lang over na denkt. Niet heel goed, maar ook zeker niet slecht. De cast, waar ook Robbie Amell (ARROW) en Shelley Hennig (OUIJA) toe behoren, past goed bij elkaar. De tijdreismethode is nieuw en leuk gevonden -maar daar houdt het dan ook wel een beetje op. Het verhaal is te wankel voor de diepgang die ik als filmliefhebber graag had gezien, maar voor een Valentijnsfilm is ‘ie denk ik precies goed.

Rating: 5/10