Recensie | The Florida Project (2017)

Wanneer de openingstitels begeleid worden door Kool & The Gang – Celebration is de toon van THE FLORIDA PROJECT meteen gezet. Althans, zo op het eerste gezicht. Ook de trailer(s) lijken een ontroerende feelgoodfilm aan te kondigen. Maar is dat ook wel zo?

Bron: MFoxes.net

Sean Baker, bekend van het in 2015 bekroonde TANGERINE, doet dit jaar een gooi naar de Oscars met zijn film over de onderlaag van Amerika. De zesjarige Moonee (Brooklynn Prince) en haar moeder Halley (Bria Vinaite) wonen in een motel in Florida, vlak bij Disney World, waar ze met haar vriendjes Scooty (Christopher Rivera), Dicky (Aiden Malik) en de nieuwe Jancey (Valeria Cotto) allerlei kattenkwaad uithaalt.

Waar Moonee een, op het eerste gezicht, onbezorgde jeugd heeft, staat het leven van Halley daar recht tegenover. Worstelend om elke keer de huur te betalen, door bijvoorbeeld parfum door te verkopen, wordt ze telkens geconfronteerd met motelbewoners die slachtoffer zijn geworden van het kattenkwaad van haar dochtertje en vrienden. Gelukkig houdt Bobby Hicks (Willem Dafoe, WHAT HAPPENED TO MONDAY, SPIDER-MAN 1), de manager van het motel, de kinderen regelmatig de hand boven het hoofd. Maar ook voor hem is de kous ooit af.

THE FLORIDA PROJECT is een interessante maatschappelijke kijk op hoe het leven in Amerika ook kan zijn. Ironisch gezien onder de ‘rook’ van Disney World, waar alles mogelijk lijkt te zijn. En daar gaat veel, soms wat te nadrukkelijk, aandacht naar uit. Een groot deel van de plot wordt gebruikt om de wereld van het Motel vorm te geven. Een verhaallijn met de social services ergens in het derde bedrijf voelt er dan ook enigszins aan geplakt. En daarmee geeft de film ook meer een sfeerbeeld dan een verhaal met een begin-midden-einde. De stijl van filmen doet denken aan films als BOYHOOD: eerlijk, zonder sentiment. En met nauwelijks tot geen soundtrack, de muziek komt uit luidsprekers of uit de omgeving.

Maar ondanks het echt ontbreken van een plot blijft de film boeien. En dat komt door de onbevangenheid van Prince en de geloofwaardigheid van Vinaite. Ook Willem Defoe trekt elke scene naar zich toe. THE FLORIDA PROJECT had denk ik wat spannender kunnen zijn als er een beter verhaal achter had gezeten en wanneer het verhaal zich niet pas aan het einde wat meer ontwikkelt. Desondanks is de film een goed geacteerde en bijzonder boeiende kijk in de levens van deze motelbewoners.