Skip to content

Recensie | Gifted (2017)

De alleenstaande Frank Adler zorgt voor zijn hoogbegaafde nichtje Mary sinds de dood van haar moeder. Wanneer haar oma plotseling op de stoep staat met heel andere ideeën over haar kleindochters opvoeding brandt er een felle strijd los.

Bron: WallpaperSite.com

GIFTED is een familiedrama van de hand van regisseur Marc Webb (500 DAYS OF SUMMER, AMAZING SPIDER-MAN 1+2). Mary en Frank wonen in een klein dorp waar Mary naar school gaat. Al snel valt ze op bij haar juf Bonnie, een rol van Jenny Slate (PARKS & RECREATION), die haar verveling tijdens het rekenen bemerkt. Als ze erachter komt dat Mary (Mckenna Grace) een wiskundig genie is, raakt ze aan de praat met Frank.

En daar komen we bij een van de zwakste punten in de film: de relatie tussen Frank en juf Bonnie. Voor het verhaal maakt die relatie niet uit en haalt juist de focus weg bij wat écht interessant is: de relatie tussen moeder en zoon, die ondanks het vechten in de rechtszaal (wat er vaak smerig aan toe gaat) vriendschappelijk met elkaar proberen om te gaan. En dat is niet ten nadele van Jenny Slate, maar meer ten nadele van de keuzes van de regisseur.

Frank’s buurvrouw Roberta, gespeeld door Octavia Spencer, is ook een rol die wat ondergesneeuwd raakt. Als behulpzame buurvrouw staat ze Frank bij als het gaat om de zorg voor Mary, maar echt iets toevoegen doet ze niet. Desalniettemin is het acteerwerk van zowel Spencer als Slate erg goed. Ze hebben pech dat ze op moeten boksen tegen het grotere plot: de voogdijstrijd om Mary en dat ze daarin slechts bijfiguren zijn.

GIFTED is een mooie film, maar doet het meest denken aan zo’n waargebeurd woensdagavond drama. De diepgang gaat nét niet diep genoeg, de soundtrack is zoetsappig cliché -maar het acteerwerk daarentegen is geweldig. Chris Evans laat zien dat ‘ie meer is dan een actieheld en Mckenna Grace is geweldig als Mary. Lindsay Duncan is als grootmoeder Evelyn Adler ook erg goed. Hoewel ze duidelijk de antagonist is, wordt ze niet als zodanig weggezet en krijgt ze de ruimte om te laten zien wat haar personage beweegt.

GIFTED is, vooral door het acteerwerk, zeker de moeite waard om te gaan kijken.