Recensie | Stranger Things 2

Het eerste seizoen van STRANGER THINGS was een groot succes. Met een nieuwe dreiging vanuit de upside-down heeft iedereen zijn handen vol. Kan het tweede seizoen dit evenaren, of misschien zelfs overtreffen?

Bron: BusinessInsider.com

Een jaar is verstreken in Hawkins, Indiana sinds de gebeurtenissen van het vorige seizoen. Mike (Finn Wolfhard), Dustin (Gaten Matarazzo), Lucas (Caleb McLaughlin) en Will (Noah Schnapp) maken zich klaar voor Halloween, halen high scores in de Arcade en gaan naar school. Alles lijkt weer normaal, maar de naderende “verjaardag” van Will’s terugkeer zorgen bij hem voor een aardig geval van PTSS. Dustin’s rol is ook wat uitgebreid, zeker in verband met het grotere mysterie, maar ook in zijn vriendschappelijke strijd met Lucas om de aandacht van Max.

De toch al vrij uitgebreide cast van STRANGER THINGS wordt dit seizoen nog uitgebreider als Max[ine] (Sadie Sink) en haar broer Billy (Dacre Montgomery) in Hawkins komen wonen. Max wil graag bij de groep horen maar wordt, voornamelijk door Mike, die voelt dat ze Eleven’s plaats inneemt, ietwat buitengesloten. Op Dustin en Lucas na, die de roodharige Max wel zien zitten. Een andere toevoeging is Sean Astin als Bob Newby, de nieuwe vriend van Joyce Byers (Winona Ryder). Astin is, naast zijn onvergetelijke rol als Samwise Gamgee in THE LORD OF THE RINGS ook alom bekend voor zijn rol in de 80’s klassieker THE GOONIES. Astin steelt de show en de harten van de kijkers in no-time.

Detective Jim Hopper (David Harbour) zit ondertussen in een heel ander pakket: hij zorgt voor de, uit de upside-down ontsnapte Eleven (Milly Bobby Brown). Voor beiden is dit een hele opgave en de dynamiek van Hopper in een vaderrol en Eleven, tot voor kort niet meer dan een medisch experiment, in een kinderrol wordt enorm goed weergegeven. Na een ruzie vertrekt Eleven en is een hele aflevering aan haar gewijd, waarin ze, mede dankzij een geweldig acterende Brown, langzaam maar zeker zichzelf en haar gaven leert kennen.

Een andere interessante uitbreiding dit seizoen is een grotere rol voor Steve Harrington (Joe Keery). Was hij in het eerste seizoen een stereotype jock en een beetje een bully, in dit seizoen is hij degene die de kinderen (niet heel succesvol) in het gareel probeert te houden. Hij bouwt op deze manier ook een leuke band op met Dustin. Ondertussen voelt Nancy Wheeler (Natalia Dyer) zich schuldig over de verdwijning van Barb en samen met Will’s broer Jonathan (Charlie Heaton) gaat ze op onderzoek uit wat er, naast Barb’s lot, nog meer in de doofpot is gestopt. Dyer en Heaton zijn, net als in het eerste seizoen, een leuk team. Het will they/won’t they wordt goed afgewisseld met hilarische scènes als die in het huis van Barb’s ouders.

Het tweede seizoen van STRANGER THINGS bouwt rustig verder op de fundamenten van seizoen één. De cinematografie is veranderd, verbeterd zelfs en de soundtrack is weer heerlijk. Een minpuntje vind ik de rol van Will. Was hij in het eerste seizoen grotendeels afwezig, in dit seizoen heeft hij vanwege redenen wéér niet veel te doen. Graag had ik Will meer zien omgaan met zijn vrienden en anderen. De spaarzame scènes met broer Jonathan of met Bob zijn immers erg leuk!

Weet dit seizoen zijn voorganger te overtreffen? Misschien niet helemaal, maar het komt verrekte dicht bij!

Het tweede seizoen van STRANGER THINGS is in zijn geheel te zien op Netflix.