Recensie | American Vandal, Season 1

Wanneer er op een middelbare school in Californië 27 auto’s van leraren worden beklad, is het voor de school al snel duidelijk wie het gedaan heeft. Met alle bewijs en een ooggetuigenverklaring tegen hem, houdt de vermeende dader echter stug vast aan zijn onschuld.

Bron: RottenTomatoes.com

Dylan Maxwell (Jimmy Tatro) staat bekend als herrieschopper, ‘prankster’ en tekenaar van penissen. Wanneer er 27 auto’s worden bekladt met penissen, is Maxwell de gedroomde dader. Zeker wanneer er iemand naar voren komt die hem op de plaats delict heeft gezien. Maar Dylan ontkent er iets mee te maken te hebben. Peter (Tyler Alvarez) gebruikt deze twijfel om onderzoek te doen naar wat er nou écht gebeurt is, en legt zijn onderzoek vast in een documentaire die haast net zo veel los maakt als het vandalisme zelf.

AMERICAN VANDAL is satire. Puur en simpel: het parodieert true-crime series als MAKING A MURDERER. De acht afleveringen zijn geschreven door Dan Perrault and Tony Yacenda. Perrault heeft onder andere ook voor het YouTube-kanaal ScreenJunkies (en Honest Trailers) geschreven. Yacenda kunnen we kennen als schrijver voor CollegeHumor. En toch is AMERICAN VANDAL niet zomaar satire.

De serie neemt zichzelf heel serieus en dat maakt de show zo interessant. Het is in de kern een satire van het true-crime genre, maar het is heel subtiele satire. Het zit in de kleine dingen, de gesprekken, de shots en de effecten waarin de satire duidelijk naar voren komt. Verder is het een intrigerende zoektocht naar de waarheid en een interessante blik in de wereld van de Amerikaanse high school.

Wat de documentaire ook interessant maakt is de zijwegen die genomen worden. Alle nieuwe informatie wordt onderzocht -en soms komt Peter op een dood spoor, of op informatie die nauwelijks iets met de zaak te maken heeft, maar waardoor je wel meer inzicht krijgt in de personages. AMERICAN VANDAL is een loepzuivere satire op het true crime genre, maar weet het zo te verpakken dat het mysterie van de getekende penissen, hoe absurd ook, acht afleveringen lang blijft boeien.

Tegenwoordig produceert Netflix zo enorm veel dat het bij lange na niet meer allemaal goed is. Toch is AMERICAN VANDAL een nieuwe parel uit de Netflix-stal en ik ben enorm benieuwd naar wat Yacenda en Perrault kunnen doen met een tweede seizoen. Op dit moment is daar over echter nog niets bekend.

Het eerste seizoen van AMERICAN VANDAL is vanaf 15 september in zijn geheel te zien op NETFLIX.