Boekupdate 4: De Vormgeving Van Fictie

Vormgeving is belangrijk. Zonder ‘decor’ zijn je personages slechts een-dimensionale figuren. Een decor geeft ook sfeer. Een gezellige woonkamer met knapperend haardvuur voelt een stuk veiliger dan een kille verhoorkamer. Je kunt ’t goed zien als je bijvoorbeeld dezelfde dialoog gebruikt in beide ruimtes.

Bron: Killadj.com

Een goede ruimte kiezen is niet makkelijk. Afgelopen weken ben ik op huizenjacht geweest. Niet voor mezelf, maar voor mijn hoofdpersonen in Memento Mori. Ja, dat klinkt gek -maar het komt er op neer dat ik Funda, andere huizenwebsites en Google Earth heb afgezocht naar de perfecte woning(en). En, om het helemaal realistisch te laten lijken heb ik de bus genomen om eens door de gekozen straat te wandelen. Te kijken waar de supermarkt zit, et cetera.

En dan, wanneer je de omgeving een beetje kent en de lay-out van het huis hebt opgezocht, dan mag je dat allemaal weer vergeten en er je eigen huis van maken! Grapje, maar hoe bekender een plek is, hoe meer je een scene tot leven kan laten komen. Nu zal dat voor fantasy niet zo snel gelden, daar moet je gewoon -eh, ja FANTASIE voor hebben, maar een realistisch verhaal heeft er zeker baat bij.

Neem bijvoorbeeld het huis dat ik heb bekeken. Een typisch ‘jaren dertig’ huis. Dit huis heeft veel invloeden van een huis in Nijmegen, waar ik jaren geleden gewoond heb. Al het nuttige heb ik opgeschreven, zodat ik dat later kan gebruiken. Zo blijft het gelijk en hoeft een personage bijvoorbeeld niet in één scène een deur door, waar er in een andere scène geen deur zit. Ik heb een soort plattegrond van woorden gemaakt:

Begane grond: Voordeur opent in een witbetegelde gang met links een trap naar boven en rechts een deur naar de woonkamer. Woonkamer is een grote, open ruimte met een erker aan de straatkant en een groot raam dat op de tuin uitkijkt. De woon / eetkamer is verbonden met de keuken, die links aan het einde van de gang ligt en zowel via de woonkamer als via de gang te bereiken is. Kleine keuken met vaatwasser, oven, magnetron en prullenbak. Rechts in de hoek een deur naar de tuin.
Eerste verdieping: Een “master bedroom” en een logeerkamer naast elkaar met links naast de trap een badkamer met douche en ligbad. Twee wastafels en een grote spiegel. De “master bedroom” heeft een balkon dat over de tuin uitkijkt. De logeerkamer heeft grote ramen die uitkijken op de straat.
Zolder: Grote open ruimte met twee grote bureaus tegenover elkaar, goede verlichting nodig, want slechts kleine dakramen.
Tuin: “Postzegel”. Eerste paar meter betegeld. Rest gras met in het midden een paadje. Grote, donkerblauwe plastic tuintafel met bijbehorende stoelen nemen de helft in beslag. De tuin wordt in tweeën gesplitst door een betegeld paadje dat naar een ijzeren hek en de oprit aan de zijkant van het huis leidt.
Oprit: Links naast het huis. Plek genoeg voor een auto, aan het einde een schuur voor fietsen en gereedschap e.d.

Het is allemaal heel basaal, qua interieur heb ik nauwelijks iets beschreven, maar dat komt nog. Het is gewoon een steuntje. Zo had ik de eerste keer in David’s huidige appartement een trap geschreven die er later niet was. En dan moet je dat gaan veranderen. Met zo’n puntsgewijze beschrijving is dat niet meer nodig!

Ik ben overigens nu de 13000 woorden gepasseerd! En we gaan gewoon gestaag verder! 

Geef een reactie

