Recensie | American Gods – First Season

Over de hele wereld zijn er mythes en legendes over goden en andere mythologische wezens. Met het clashen van culturen zijn die verhalen veranderd, verhuisd of zelfs vergeten. Zo ook in Amerika, het decor voor AMERICAN GODS.

Bron: SpoilerTV.com

Shadow Moon (Ricky Whittle), veroordeeld voor bankfraude, heeft het grootste gedeelte van zijn gevangenisstraf erop zitten als hij eerder dan verwacht wordt vrijgelaten: zijn vrouw Laura is overleden. In het vliegtuig naar huis ontmoet hij een vreemde man, Mr. Wednesday (Ian McShane, die we onderandere kunnen kennen uit die ene aflevering van GAME OF THRONES in seizoen 6) die hem een contract aanbiedt als bodyguard en chauffeur. ’s Avonds raakt Shadow in een bargevecht met een leprechaun, Mad Sweeney, gespeeld door Pablo Schreiber, beter bekend als “Pornstache” in ORANGE IS THE NEW BLACK.

Mr. Wednesday en Mad Sweeney zijn de eersten in een lange rij mythologische figuren die we tegenkomen. Zo speelt Kristin Chenoweth (PUSHING DAISIES) Ostaro, oftewel Easter, de godin van de wedergeboorte, zijn twee begrafenisondernemers de legendarische Egyptische goden Ibis en Anubis, kruipt de spin Anansi tevoorschijn in de gedaante van Mr. Nancy en leren we dat goden mee zijn gegaan met hun tijd in de gedaantes Technical Boy en Media, de laatste gespeeld door Gillian Anderson (THE X-FILES).

Mr. Wednesday behoort tot de ‘old gods’, terwijl Media en Technical Boy ‘new gods’ zijn, onder leiding van Mr. World. Een fantastische rol van Crispin Glover, oftewel George McFly in de BACK TO THE FUTURE films. De nieuwe goden zien de oude als niet relevant meer en dus borrelt het onder de oppervlakte. Er dreigt oorlog. Dat is ook meteen de reden van de roadtrip die Mr. Wednesday en Shadow Moon samen maken: medestrijders vinden. Chernobog, bijvoorbeeld. Een Slavische god en eigenaar van een slachthuis.

AMERICAN GODS werkt ook veel met flashbacks, we zien hoe diverse stammen en culturen in Amerika zijn ontstaan en hoe hun geloof zich heeft aangepast aan deze nieuwe wereld. Maar ook flashbacks die personages wat meer uitbreiden, bijvoorbeeld Laura Moon en haar bijzondere opstanding uit de dood. Of de godin Bilquis die haar invloed steeds maar ziet krimpen en er alles voor doet om nog bestaansrecht ergens uit te halen.

De serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Neil Gaiman en is ontworpen door Bryan Fuller, de man achter HANNIBAL en PUSHING DAISIES. Met maar acht afleveringen gaat het eerste seizoen als een trein en is eigenlijk te snel afgelopen. De speciale effecten zijn, net als bij Hannibal, om je vingers bij af te likken en vooral McShane, Schreiber en Glover stelen elke scene waarin ze voorkomen. Ik ben enorm benieuwd naar seizoen twee en ga ook zeker binnenkort het boek lezen!