Recensie | Wonder Woman (2017)

Na het matig ontvangen BATMAN VS. SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE en het tegenvallende SUICIDE SQUAD probeert DC het gewoon weer, dit keer via het personage Wonder Woman. De Amazone-strijdster met zwaard en lasso maakte al indruk naast Ben Affleck en Henry Cavill, maar kan ze haar eigen film dragen?

Bron: Pathé.nl

Diana (Gal Gadot) is een meisje dat opgroeit tussen strijders. Vrouwen die door mythe zijn voorbestemd om de aarde te beschermen: de Amazones. De jonge Diana wil dolgraag leren vechten en Ares, de mythische god van oorlog verslaan. Wanneer Steve Trevor (Chris Pine, STAR TREK: INTO DARKNESS), een spion in de Eerste Wereldoorlog, per ongeluk op het eiland terecht komt, voelt Diana het als haar plicht om met Trevor naar het front af te reizen en Ares te verslaan.

Nou is het hele plot rond Ares wat wankel, want Diana gaat er wel heel makkelijk van uit dat Ares verantwoordelijk is voor de Grote Oorlog (1914-1918). Maar als we dat voor het gemak links laten liggen is Wonder Woman best een geslaagde film. Gal Gadot zal geen groot actrice zijn, maar op de een of andere manier heeft ze de rol van Diana eigen gemaakt. Chris Pine is prima als de piloot / spion / soldaat Trevor. En er is volop chemie tussen Gadot en Pine. Een kleine, maar opvallende rol is weggelegd voor Robin Wright (HOUSE OF CARDS) als Amazone-generaal Antiope.

De actie in WONDER WOMAN ziet er prima uit. Regisseur Patty Jenkins (THE KILLING, ENTOURAGE) weet de balans tussen de actie en de plot goed te vinden. Enkele scènes die er uit springen zijn die in een klein Belgisch dorpje waar Trevor, Diana en hun groep doorheen trekken op weg naar het front. Een geweldige set met fijne actie, maar die ook een rauwe, pijnlijke kant heeft.

David Thewlis (HARRY POTTER, THE THEORY OF EVERYTHING) heeft de moeilijke taak om een bad guy te zijn en is daarmee ook meteen het zwakste onderdeel van de film. Als stoffige Sir Patrick Morgan is hij geweldig, maar zodra hij meer lijkt te zijn dan Morgan valt de rol door teveel aan CGI en te weinig ontwikkeling van het personage in elkaar. Het zelfde probleem heeft de gifmengster Dr. Maru (Elena Anaya, VAN HELSING). Ze geeft een lekker sinister gevoel af, maar daar blijft het grotendeels ook bij.

Al met al komt WONDER WOMAN qua kwaliteit makkelijk boven SUICIDE SQUAD of BATMAN VS. SUPERMAN uit. Ja, de DCEU films kunnen nog veel verbeteren, maar Patty Jenkins laat zien dat het niet allemaal ellende is bij de grootste concurrent van MARVEL. Nu is het afwachten op de grote Justice League team-up!

Eindoordeel: 6/10