Recensie | Kong: Skull Island (2017)

In 2005 bracht Peter Jackson King Kong terug op het grote scherm in een vrijwel identieke remake van de gelijknamige film uit 1933 met Fay Wray. In 2017 is de aap terug, dit keer in een film van Jordan Vogt-Roberts. Groter en meer monster dan aap is KONG: SKULL ISLAND een poging om reuzenhagedis Godzilla een waardige tegenstander te bieden. Maar of dat lukt…?

Bron: EmpireOnline.com

De Vietnam-oorlog is afgelopen en in post-Vietnam Amerika is een satellietfoto van een mysterieus eiland boven water gekomen. Skull Island. William Randa (John Goodman, 10 CLOVERFIELD LANE) wil het eiland onderzoeken en krijgt uiteindelijk toestemming om een team samen te stellen. Dit team bestaat uit diverse gezichten, met onder andere Tom Hiddleston (THOR, MCU) als een voormalige Britse SAS-kapitein, Brie Larson (ROOM) als een jonge fotojournaliste en Samuel L. Jackson (I AM NOT YOUR NEGRO), een Luitenant-Colonel van het leger, en John C. Reilly (THE LOBSTER), een luitenant die al enige tijd op het eiland vast zit. Zij worden bijgestaan door een hele hoop andere ‘men with guns’.

KONG: SKULL ISLAND is een film die de formule van zijn voorgangers vrij redelijk volgt: groepje mensen gaat op ontdekking op een onbekend eiland en ontmoet daar allerlei (prehistorische) wezens en een enorme aap. Hier wordt ook nauwelijks vanaf geweken. Toch is de film in sommige opzichten anders. Waar King Kong in de Peter Jackson-film een haast menselijke aap was, met gevoelens voor Ann Darrow, is deze Kong een enorm groot monster met aapachtige trekken. Hij loopt rechtop, een teruggooi naar de monsterfilms van vroeger en een opzetje richting een toekomstige Kong vs. Godzilla-film.

De film doet veel dingen goed, zo is de openingsscène enorm pakkend en ziet Kong er angstaanjagend uit, maar de film schiet tekort als het gaat om personages. En dat ligt voor 100% aan het script, want met een cast als boven genoemd zou het aan acteerprestaties niet moeten ontbreken! De personages in SKULL ISLAND blijven niets meer dan karikaturen. John C. Reilly is er om tussen al het geweld de (vaak misplaatste) opluchtende grap te maken. Sam Jackson krijgt de oneliners die men van hem gewend zijn. Hiddleston speelt een teruggetrokken man die met sombere blikken door een verrekijker tuurt. En toch zijn het Jackson, Goodman en Reilly die de film dragen.

Van het script moet Kong: Skull Island het dus niet echt hebben -maar visueel is het een geweldige film, waar Vogt-Roberts (THE KINGS OF SUMMER) laat zien dat hij een mager verhaal er toch verfrissend kan laten uitzien. Ook qua special effects zit het best goed. Hoogtepuntje is, naast Kong, de verschijning van een enorme waterbuffel. Net zoals in Peter Jackson’s KING KONG zit er in deze film ook een insectenscène. Waar Jackson’s insecten claustrofobisch aanvoelden, weet Vogt-Roberts de insecten nog gevaarlijker en nog dodelijker neer te zetten.

KONG: SKULL ISLAND is een lekkere wegkijker maar wordt, mede door het matige script en slecht uitgewerkte personages, vermoedelijk geen klassieker. Een ding wil ik SKULL ISLAND meegeven: de film weet wat het is: een monsterfilm. Hoe goed ik Peter Jackson’s KING KONG ook vind, die film nam zichzelf veel te serieus. En niet alleen is dat in het beeld terug te zien, ook in de score kon je dat horen. Henry Jackman (KINGSMEN – THE SECRET SERVICE) weet voor deze film een opwindende, snelle, soundtrack neer te zetten, maar die net als de film slechts op enkele momenten boven “middelmatig” uit komt.
Uiteindelijk heb ik met plezier zitten kijken. Een lekkere ongecompliceerde monsterfilm die, ondanks enkele problemen, toch vermakelijk is.

Eindoordeel: 5,5/10