Fictie | Morgen Is Vandaag

De zon bescheen de houten lambrisering van mijn bedstede en een straal viel recht in mijn gezicht. Het kostte me totaal geen moeite om wakker te worden. Vandaag was de dag!

Bron: WGA.hu

Ik smeerde een dunne laag boter op een snee rogge. Buiten reed een koets met paarden voorbij door de modder. Het had vannacht geregend. De geur van regen en afvalwater vermengde zich met die van het verse brood van de bakker op de hoek. Na het ontbijt gooide ik wat water in mijn gezicht en checkte mijn plunjezak, die al klaar stond. Ik kijk nog een keer door de kamer en leg een paar geldstukken op tafel. Mijn huur voor de afgelopen maand.

Toen ik de houten deur achter me dicht trok maakte een gevoel van spanning zich van mij meester. Ik liep langs huisvrouwen die in een groepje stonden te praten en zwaaiden toen ik langs kwam. Ik ontweek een varken en een paar kippen en nam mijn pet af voor een leuk meisje met een mand vol brood. Ik volgde de weg naar beneden. De huizen stonden hier minder op elkaar en waren nieuwer. Dit stuk was pas aangelegd toen de haven vorig jaar werd uitgebreid.

De stank van de binnenstad had langzaam aan plaats gemaakt voor zeelucht. Ik sloeg een hoek om en moet even stilstaan. Daar lag ze. De Domenica, het snelste VOC-schip tot heden. Domenica betekende ‘zondag’ en werd door de bemanning vaak het Zondagskind genoemd, vanwege het ontwijken van een groot aantal scheepsrampen en overvallen door piraten. Haar sneeuwwitte zeilen waren nog gestreken en via een takel werden vaten het ruim binnengebracht.

Gekraak van hout en gekras van zeemeeuwen die rond de masten en over het water vlogen. De sfeer van spanning, van avontuur hing in de lucht en kroop bij elke ademhaling -elke stap dichterbij- dieper in mijn botten. Ik liep het kantoortje van de VOC binnen om mezelf als aanwezig op te geven. Binnen werd ik gegroet en werd mij een rol met instructies overhandigd. Het was mijn eerste keer als constapel op een schip. Ik zorgde voor de munitie en het geschut. Snel groette ik een paar maten van mij en liep de loopplank op om daarna benedendeks te verdwijnen.

Nadat ik gecheckt had of de kanonnen vast zaten, alle wapens en munitie geteld en afgetekend snakte ik naar de frisse buitenlucht. Het moest inmiddels een paar uur verder zijn, de zon was gedraaid en de wind was iets gaan liggen. De hijskranen hadden hun werk gedaan en waren weggereden. Alles leek zo goed als klaar voor vertrek! Ik keek naar boven, naar de brug. Daar stond de opperkoopman, diep in gesprek met de kapitein. Ik groette mijn vriend Cornelis, die als bottelier er voor zorgde dat de kok voldoende materiaal en voedsel had om een heel schip te voorzien. Samen hadden we de lagere school doorlopen. Cornelis’ vader en mijn vader waren neven, dus we waren zo goed als samen opgegroeid.

En nu ook klaar voor ons eerste avontuur. Met luid geschetter gaven de trompetters en tramboers kennis van het vertrek. Cor en ik renden naar de boeg, we wilden vooraan staan als de Domenica majestueus de haven zou verlaten. Ik wierp een blik op de kade, die inmiddels was volgelopen met nieuwsgierig volk en uitzwaaiers. Even dacht ik het rode mutsje van mijn zuster te zien, maar dat kon toch niet! Mijn zuster en beide ouders waren immers bij God. Meegenomen door de laatste stuiptrekkingen van een Pestepidemie.

Achter ons klonken luide bevelen en met een enorm geritsel werden de zeilen gehesen. We gingen op reis! Ik rukte de pet van mijn hoofd en begon als een gek te zwaaien. Cornelis deed het zelfde. Het maakte niet uit. Het avontuur had zich van ons meester gemaakt.
We gingen naar de Tropen!

2 Reacties op “Fictie | Morgen Is Vandaag

Geef een reactie

