Recensie | Lucifer

Lucifer Morningstar is een clubeigenaar en woont in de City of Angels. Hij is ook de gevallen zoon van God, koning van de Hel, et cetera. Wanneer hij betrokken raakt bij de moord op een van zijn clubgangers komt hij in aanraking met een LAPD-rechercheur die gek genoeg immuun is voor zijn gaves.

Bron: CTV.com

LUCIFER begon als creatie van schrijver Neil Gaiman in de stripreeks THE SANDMAN en kreeg door zijn populariteit zijn eigen spin-off. In 2016 kwam het personage tot leven op de zender FOX. Lucifer, gespeeld door Tom Ellis, is de hel beu. Naast zijn nachtclub helpt hij de Los Angeles Police Department om misdaden op te lossen en de schuldigen te straffen, want ja -hij is toch de koning van de Hel. Dit doet hij door gebruik te maken van zijn gave: hij kan iedereen zijn of haar diepste verlangens laten blootgeven.

Lucifer wordt bijgestaan door Mazikeen (Lesley-Ann Brandt), een demon. D.B. Woodside, bekend van zijn rol als Principal Wood in Buffy the Vampire Slayer, speelt Luci’s oudere broer Amenadiel, een engel. Zijn pogingen om Lucifer terug te sturen naar de Hel zorgen er voor dat de broers vaker dan niet tegenover elkaar komen te staan.

Naast zijn club probeert Lucifer ook gestalte te geven aan zijn beeld van wrekende engel. Dit doet hij samen met detective Chloe Decker (Lauren German) van de LAPD. Een vrouw waar hij zich op een vreemde manier tot aangetrokken voelt, maar tegelijkertijd ook kwetsbaar bij is. Hij kan in haar buurt door mensenhanden gewond raken.

LUCIFER is in veel gevallen een “zaak van de week”-serie, maar het bovennatuurlijke maakt de serie interessant. Zeker wanneer in seizoen twee een nieuw familielid, gespeeld door Tricia Helfer, op aarde komt, komen de hemelse familierelaties nog meer op scherp te staan. LUCIFER heeft de clichés van de bovennatuurlijke politiedrama, maar weet daar toch een vernieuwende draai aan te geven. De serie heeft iets waardoor je blijft kijken.

LUCIFER is een serie vol scherpe dialogen die terecht een plekje op FOX heeft weten te bemachtigen. De personages zijn boeiend en het de geloofsmythologie er omheen zorgt er voor dat het niet zo maar een bovennatuurlijk politiedrama is. Het derde seizoen van LUCIFER begint in de herfst en zal de eerste paar afleveringen dieper in de mythologie en de personages duiken. Ik ben benieuwd of de makers de kwaliteit zo hoog kunnen houden in een tijdperk waar alles om kijkcijfers draait, ongeacht de immense fanbase erachter.
Lookin’ at you, Netflix! #SaveSense8