A Song On Sunday | Laatste Ronde

De Zeeuwse band Bløf staat voornamelijk bekend door zijn, al weer enkele jaren oude, hits als Hard Tegen Hard, Aan De Kust, of Liefs Uit Londen. Maar de band heeft ook andere pareltjes. Zoals Laatste Ronde.

Bron: YourLittleBlackBook.me

In Laatste Ronde zit de luisteraar in de kroeg. Het is laat en er hangt eenzelfde sfeer als in Sinatra’s One For My Baby (And One More For The Road). De laatste ronde, het einde van de dag – of juist het begin van een volgende.

Ik hang aan het biljart
van deze donkerbruine kroeg
En langzaam wordt het licht,
is het nog laat of alweer vroeg?
Het is stil op straat,
de barman spoelt de glazen om
En jij drinkt nog een bier,
en ik zie al het rechte krom

Het is vrij rechttoe-rechtaan: de persoon in het nummer zit wat verlaten in een kroeg. Een donkerbruine zelfs, dus ééntje met zo’n leren doek voor de ingang en houten lambrisering. Achter de bar staan flessen alcohol in rijen. Een barman, met een snor, droogt een bierglas.

Laatste ronde, laatste ronde
Vanavond heb ik niets gevonden
Laatste ronde, laatste ronde
Gewogen maar te licht bevonden 

De hoofdpersoon is duidelijk teleurgesteld. Hij heeft niet gevonden waar hij naar zocht. Of hij heeft een mislukte date gehad. Of misschien is hij in het algemeen gedesillusioneerd, teleurgesteld in het leven.

Nog een keer naar ’t toilet,
ik stommel zat het trapje af
Ik zat nergens mee,
totdat de stemming het begaf
Het wordt niets tussen ons,
dat heb ik inmiddels wel gemerkt
Dus ik heb me flink gelaafd,
zo de teleurstelling verwerkt 

Een mislukte date dus, en na haar vertrek heeft hij zich gelaafd aan de whiskey. Althans, zo stel ik me dat voor. Uit de tekst zou je ook op kunnen maken dat het niet de eerste date is. Zowel door de stemming van de hoofdpersoon, als de zin ‘dat heb ik inmiddels wel gemerkt’. Dan zullen de twee elkaar misschien wel al vaker afspraakjes gehad hebben.

Ik hang aan het biljart
van deze donkerbruine kroeg
En langzaam wordt het licht,
is het nog laat of alweer vroeg? 
Laatste ronde, laatste ronde
Vanavond heb ik niets gevonden
Laatste ronde, allerlaatste ronde
Gewogen maar te licht bevonden 
Laatste ronde

Deze klaagzang liep duidelijk slecht voor de hoofdpersoon af. Maar dat maakt het zo’n mooi nummer. De teleurstelling spat er van af. De Laatste Ronde kan, naast het gegeven van dat er nog maar één keer besteld kan worden, ook staan voor de afspraak die niet goed afliep. Een definitief afscheid van de persoon met wie het blijkbaar niet is gelukt.

2 Reacties op “A Song On Sunday | Laatste Ronde

  1. Wauw, uit de oude doos! Zo oud, dat ik dit nummer van Bløf niet eens kende. Maar inderdaad prachtig! Moet ik eens een pianopartituur van opzoeken. Het nummer doet me trouwens denken aan Ze is er niet: zelfde setting, zelfde sfeer. Ook een geweldig nummer van Bløf.

Geef een reactie

