Recensie | I Am Heath Ledger (2017)

De Australische acteur Heath Ledger, bekend van zijn monumentale rol als de Joker in THE DARK KNIGHT (2008), maar ook van films als BROKEBACK MOUNTAIN (2005) en MONSTER’S BALL (2001) komt nog een keer tot leven in deze documentaire van Derik Murray en Adrian Buitenhuis.

Bron: Geo.tv

I AM HEATH LEDGER (uitgezonden op SpikeTV) is een standaard biopic vol interviews met vrienden, familie en collega’s. Buiten de normale talking heads is er ook een hoop materiaal door Ledger zelf geschoten. Wat niet standaard is, is de bijna liefdevolle manier waarop de documentaire geschoten is. Dit is terug te zien in de montage, in de soundtrack en natuurlijk in de interviews. Ledger stierf na het afronden van THE DARK KNIGHT, een film die hem als acteur enorm veel zou opleveren, maar waarvan de voorbereiding voor de rol hem ook veel gekost heeft.

De grootste kritiek op de documentaire is dat er te weinig kritiek is. Het is meer een liefdesbrief aan Ledger dan een objectief biografisch document. Journalistiek gezien zou deze documentaire dan ook niet heel goed zijn. Je leert Ledger er niet beter door kennen of begrijpen. Eerder hoe Ledger’s omgeving hem vond. En dan zijn er belangrijke mensen in zijn omgeving, zoals ex-vrouw (en moeder van zijn dochtertje) Michelle Williams, die in de hele documentaire niet gehoord worden.

Uiteindelijk is I AM HEATH LEDGER een bijzonder vermakelijke biopic die nergens echt diep wordt of vragen beantwoordt, maar die je een oppervlakkige kijk geeft in het leven van de 28-jarige acteur. Dankzij de oprechte interviews is het een heel eh.. ja, -lief- product geworden. En daar is niks mis mee, maar ik had toch gehoopt op een wat minder oppervlakkig document.

I AM HEATH LEDGER is leuk voor fans en ook zeker een aanrader als je fan van de acteur bent, maar schiet qua diepgang helaas tekort. Wat overblijft is een aardige film over een interessante acteur, maar die je wel binnen twee dagen weer vergeten bent. Eigenlijk zouden de makers eens naar de Kurt Cobain-documentaire MONTAGE OF HECK (2015) moeten kijken. Misschien kunnen ze daar nog iets van leren!

Eindoordeel: 5,5/10