Recensie | Dear White People (Netflix, 2017)

De relaties tussen zwart en wit staan al jaren op scherp. Geweldenaren als Malcolm X en Dr. Martin Luther King proberen deze relaties te bespreken en te veranderen, maar de zwarte mens wordt nog steeds gezien als tweederangs burger. De afgelopen jaren is de spanning tussen zwart en wit toegenomen. Zaken als Trayvon Martin, Eric Garner en Michael Brown illustreren hoe die relaties er nu voor staan.

Bron: ThePlaylist.net

In Justin Simien’s DEAR WHITE PEOPLE zien we deze verschillen, die Amerika en de rest van de wereld in hun grip hebben, in een kleine omgeving in en rond Winchester University. Op Winchester University heeft Samantha White (Logan Browning) een radioshow onder de titel Dear White People. Daarin praat ze over de ongelijkheden tussen zwarte en blanke studenten en zoomt in op vreemde of ronduit racistische ontmoetingen waarin zwarte jongens en meisjes zich dagelijks bevinden.

Bijvoorbeeld Lionel (DeRon Horton), een schuchtere journalist voor een der Universiteitsblaadjes, die langzaam maar zeker meer zelfvertrouwen krijgt. Of Troy (Brandon P. Bell), Lionel’s kamergenoot en zoon van de decaan van Winchester, die studentenpresident is en worstelt met de verwachtingen van zijn vader en zijn studiegenoten, die in hem slechts het mondstuk van de Universiteitsdirectie zien.

Problemen als een feestje waarin blanke studenten in black face komen, een campusbeveiliger die een pistool richt op een zwarte student zijn onderwerpen waar de studenten mee te maken krijgen. In een universiteit die zich op de borst klopt vanwege de invloedrijke mensen die er uit voortkomen, zoeken de zwarte studenten hun weg, ook tussen elkaar. Verschillende zwarte studentengroepen die andere meningen hebben over hoe er geprotesteerd moet worden, maar ook hoe er gedate moet worden. Mag een zwarte studente een wit vriendje hebben?

Deze serie kwam met veel ophef. Dat was al zo rond de film (ook van Justin Simien) uit 2014 al zo, maar nu ook weer. De satire waarmee de verschillen tussen blank en zwart worden weergegeven kan voor mensen pijnlijk zijn, maar het is wel een onderwerp dat aangesproken moet worden. En dat doet DEAR WHITE PEOPLE erg goed. Een zwak punt in de serie is misschien herhaling. Door de verschillende point-of-view personages worden soms hele scènes uit eerdere afleveringen herhaald. Hierdoor worden sommige andere, interessantere stukjes te snel afgeraffeld. Ten slotte, het acteerwerk. Daar kan ik kort over zijn, dat is goed. Voor acteurs en actrices die over het algemeen nog weinig ervaring hebben, althans, volgens IMDB, zetten ze geloofwaardige mensen neer.

DEAR WHITE PEOPLE is een bijzonder interessante serie die uiteindelijk hoe dan ook bijdraagt aan de discussie. Door middel van de boodschap, of omdat de serie alleen maar bestaat. En dat is in alle gevallen alleen maar goed, denk ik.