Recensie | Legion Season 1 (2017)

Er zijn zoveel superhelden op televisie dat je bijna door alle bomen het bos niet meer ziet. Tijd dus voor een frisse adem, zou je zeggen! FX kwam daarom met Legion, gebaseerd op de X-Men franchise. Is Legion de zoveelste Flash / Arrow / Supergirl? Of heeft de serie iets nieuws te bieden?

Bron: Tumblr.com

Legion gaat over David Haller, een jongeman met schizofrenie die al verschillende inrichtingen van binnen heeft gezien. Dankzij een ontmoeting met een andere patiënt begint hij echter te twijfelen. Is er meer aan de hand dan schizofrenie? En wat hebben mysterieuze mannen in pak daar mee te maken?

De X-Men franchise lijkt de laatste tijd weer helemaal op te leven. Het succes van Deadpool en Logan zorgde ervoor dat FX het aandurfde om de serie rond Legion uit te zenden. Een dappere keuze, zeker omdat David Haller niet een van de makkelijkste mutanten is. Als zoon van Charles Xavier komt hij in een pleeggezin en heeft al van jongs af aan ‘aanvallen’ die afgedaan worden als schizofrenie. Maar Haller is een mutant en net als zijn vader heeft hij gaven als telekinese en telepathie.

In het instituut is David (Dan Stevens) bevriend met Lenny Busker (gespeeld door Aubrey Plaza), een jonge vrouw met een drugs en drankprobleem. Lenny is niet alleen als goede vriendin van David aanwezig, maar ook als een kwaadaardig aspect in David’s hoofd.

Wanneer Sydney (Syd) Barrett (Rachel Keller, Fargo) het instituut binnen komt, verandert alles voor David. Ondanks het feit dat ze teruggetrokken is en niet aangeraakt wil worden raken ze verliefd. Sydney heeft de gave om door middel van aanraking iemand’s lichaam over te nemen.

Het bijzondere aspect van de serie, een geesteszieke hoofdpersoon met gaven, is een bijzondere stap om te nemen in een tijd waarin superhelden elke week een andere vijand verslaan en ondertussen bijna elke minuut een ander relatieprobleem hebben. Maar dat is wat Legion zo interessant maakt. Aubrey Plaza als Lenny is geweldig angstaanjagend en bijzonder verontrustend. Stevens speelt David niet echt als iemand met een geestesziekte, maar meer als iemand die verdwaald is en wanhopig naar een uitgang zoekt. Stevens, Keller en Plaza worden bijgestaan door een cast van andere bijzondere figuren zoals Melanie Bird, de door Jean Smart (Fargo) gespeelde therapeute die de grenzen tussen David’s schizofrenie en gaven als mutant wil verkennen.

Ook de cinematografie is gaaf. Vaak psychedelisch met een campy stijl die aan de Nightmare on Elm Street-films doet denken. Ook de decors, veel gebaseerd op interieur uit de jaren zeventig -wat ook goed in de soundtrack terug is te horen- zijn bijzonder. Van kleine claustrofobische kamertjes tot een huis vol booby traps, alles is aanwezig en wordt maximaal gebruikt, zeker tijdens trips binnen David’s hoofd.

Legion is een geen standaard superhelden serie waarbij de wereld aan het eind van de aflevering weer gered is. Sterker nog, het grootste gedeelte speelt zich af in het brein van de personages en gaat diep in op zaken als schizofrenie en andere geestesziektes. Toch is Legion een enorme aanrader. De personages zijn intrigerend en het verhaal brengt je vaak op het puntje van je stoel. En zo hoort het ook!