Recensie | Logan (2017)

In 2029 is het aantal muntanten sterk gedaald. Ze worden met uitsterven bedreigd. In deze wereld houden Logan / The Wolverine en Professor Charles Xavier zich schuil voor de overheid.

Bron: hdqwalls.com

Meteen als de film begint zit je niet in een doorsnee superheldenfilm. Sterker nog, Logan is niet eens een doorsnee Wolverine film. James Mangold (o.a. Walk The Line, 2005 en The Wolverine, 2013) schreef en regisseerde de laatste film van Hugh Jackman en Patrick Stewart als Logan en professor Charles Xavier. En die relatie tussen Logan en Charles is de ruggengraat van de film.

Logan is een oude, zieke man. Charles is niet meer de sterke telepathische professor van vroeger en vormt een bedreiging voor zichzelf en anderen. Logan en Charles krijgen gezelschap van Laura Kinney (Dafne Keen), X-23. Een elfjarig meisje met dezelfde krachten als Logan. Zij probeert andere jonge mutanten te vinden om samen de grens naar Canada over te steken. Ze wordt op de hielen gezeten door Donald Pierce (Boyd Holbrook) en Dr. Rice (Richard E. Grant). Deze mannen zien de jonge mutanten als eigendom, als patenten en willen ze als zodanig terugvinden. Verder is daar nog Stephen Merchant als Caliban, een mutant die andere mutanten kan vinden. Een personage dat, naar mijn mening, eigenlijk te weinig gebruikt werd.

Logan is meer een western dan een superheldenfilm en dat wordt ook door Mangold benadrukt door de westernklassieker Shane (1953) op een tv-scherm in de achtergrond te laten spelen. Waar de film ook afwijkt van het superhelden genre is dat de film zich voornamelijk richt op de relatie tussen Charles en Logan. Wat gebeurde er dat ze nu op de vlucht zijn? Waar zijn de andere X-Men?

Jackman en Stewart dragen de film. De X-Men zijn nog nooit zo echt geweest. De toevoeging van de jonge Keen is een gouden greep. In veel opzichten is haar personage hetzelfde als Logan was toen hij jong was. Dierlijk wild en zoekende naar een plek in de wereld. Een geweldige rol voor Dafne Keen. En hoewel ze een groot gedeelte van de film niets zegt, spreken haar ogen boekdelen.

In de film komt ook een mooie parallel naar voren: voor zijn “dood” in X-Men: Last Stand zei professor X: “Don’t let it control you” tegen Jean Grey. “Don’t be what they made you.” zegt Logan op een gegeven moment tegen X-23.

Bron: WallpaperAbyss

Ik had makkelijk twee uur naar een conversatie tussen Jackman en Stewart kunnen kijken, maar er zijn ook nog ‘bad guys’. En die zijn goed voor geweldige gevechten en messenacties, maar komen als personages nauwelijks uit de verf, wat best jammer is, anders had ik deze film met gemak een 10/10 gegeven. Logan is een bijzonder geslaagde laatste keer in de huid van Wolverine voor Hugh Jackman, en misschien wel zijn beste. Ook Patrick Stewart zet zijn beste professor Xavier neer.

Logan is een film met een R-rating en dus is er veel bloed, afgesneden ledematen en af en toe een lekker stevige “fuck” te horen en te zien. En dat maakt de film des te echter. Deadpool (2016) opende de deuren voor superheldenfilms met een R-rating. Logan bewijst dat het een goede zet is geweest van de studio.

Uiteindelijk krijgt Logan (2017) van mij een 9/10. Geweldige film en een waardig afscheid van zowel Jackman als Wolverine als ook Stewart als professor Charles Xavier.