Recensie | La La Land (2016)

Met Whiplash twee jaar geleden bewees Damien Chazelle dat hij het kon. Dat die film een succes werd blijkt wel weer uit de twee Oscars. Kan Chazelle met La La Land de verwachtingen waar maken?

Bron: Variety.com

De film begint op een drukke snelweg richting de stad Los Angeles. En ook met het eerste muzikale nummer. En daarmee is de toon gezet. In dit openingsnummer maken we meteen al even kennis met Sebastian en Mia, gespeeld door Ryan Gosling en Emma Stone. Wie Gangster Squad en Crazy Stupid Love heeft gezien, kan wel merken dat Gosling en Stone een goede chemie hebben. Dat wordt ook maar weer eens bewezen in La La Land.

Mia is een actrice die van auditie naar auditie gaat en daarnaast een baantje als barista heeft. Sebastian is een gepassioneerd jazz liefhebber, maar kan daar in zijn baantje als pianist (let op de korte, maar geweldige cameo van J.K. Simmons), waar ‘lichte’ pianomuziek gespeeld moet worden, niets mee. In het begin kunnen Mia en Sebastian niet verder van elkaar af staan. Mia houdt helemaal niet van jazz en Sebastian spot met het cliché acteur dat tussen audities door leeft.

Bron: Hdqwalls.com

Jazz is iets waar Chazelle in Whiplash al over les gaf via zijn personages. En jazz staat ook in deze film centraal. Naast Stone en Gosling speelt ook muzikant John Legend een rol als moderne jazzgitarist Keith. Legend, normaal een pianist, heeft voor de film gitaar leren spelen. Gosling heeft naast alle dans ook nog eens piano leren spelen. Dit pleit maar weer voor de film, die daar alleen maar baat bij heeft gehad.

La La Land is een ode aan de oude Hollywood-musicals. Veel dansen en zingen. Daarnaast is de film geschoten in cinemascope, zoals dat ook gebeurde met, bijvoorbeeld, Gene Kelly-films. Met deze film wordt de worsteling van acteurs en muzikanten goed geportretteerd: lange uren in een geestdodende baan om ondertussen maar die audities te halen. Alleen al het openingsshot van de file buiten Los Angeles spreekt boekdelenBron: L
Bron: Lux-Nijmegen.nl

De muziek in La La Land is, naast de jazz, geschreven door Justin Hurwitz, die ook de muziek voor Whiplash schreef. De liedjes liggen stuk voor stuk lekker in het gehoor. In tegenstelling tot sommige andere musicals beginnen de nummers heel geloofwaardig. Dat je denkt ‘Ja, daar had iemand inderdaad in zingen uit kunnen barsten’. Wel had ik graag meer ensemble-nummers gezien. Naast het grote introductienummer ‘Another Day of Sun’, het Ik wil-nummer ‘Someone’s In The Crowd’ en John Legend’s nummer ‘Start A Fire’ bestaan de nummers verder bijna alleen maar uit solo of duet. Dat had ik misschien beter gedoseerd, maar daar wordt de film niet minder goed of slecht van. Mijn favoriete nummer was trouwens ‘Audition (The Fools Who Dream)’. Dat zit echt al anderhalve dag in mijn hoofd.

Eén minpuntje vond ik het einde. Het paste in het verhaal en de thematiek, maar was verder nogal overbodig. Het voegt niets toe. Het was een leuke montage, maar had net zo goed weggelaten kunnen worden. Desalniettemin is La La Land een geweldige film gebleken! Misschien zelfs één van de beste van 2016. Nu heb ik nog (lang) niet alle Oscar-nominaties gezien, dus of Chazelle’s nieuwe film zich staande kan houden tegen bijvoorbeeld Hacksaw Ridge of Moonlight, valt nog te bezien. Overigens heb ik die twee films nog niet gezien, maar wat ik aan recensies heb gelezen zijn beiden al goede Best Picture-nominaties!

Toen ik hem net had gezien gaf ik La La Land 8/10 sterren. Nu, een dag later, na alles nog eens overwogen te hebben, blijf ik bij die rating. De film is niet perfect. Maar hij is wel enorm goed! Toch is Chazelle’s eerste film Whiplash iets beter, al was het maar vanwege de enorme spanning tussen Simmons en Teller!