Recensie | Stephen King – Bill Hodges Trilogie

Stephen King staat bekend als een meester in zijn vak. Met zowel literaire als filmische klassiekers als IT, The Green Mile, The Shawshank Redemption en The Shining en de films die daaruit voortvloeiden is kwaliteit haast een gegeven. Is de Bill Hodges-trilogie weer een hit?

Bron: Tumblr.com

Mr. Mercedes
Het begint met een banenbeurs, waar honderden mensen op werk staan te wachten en een Mercedes die op de massa wachtenden in rijdt. Acht doden, vijftien gewonden. Gepensioneerd rechercheur Kermit William “Bill” Hodges is na zijn werk bij de politie depressief geraakt. Wanneer Hodges een bizarre brief krijgt, moet hij zijn depressie opzij schuiven en zelfstandig op onderzoek uit gaan om een mogelijk nog groter gevaar tegen te houden. Met een paar onwaarschijnlijke metgezellen vecht Hodges een strijd tussen goed en kwaad.

De Eerlijke Vinder
Een iconische schrijver met een reeks bestsellers op zijn naam leeft een kluizenaarsbestaan. Op een avond wordt er bij Rothstein ingebroken. De dief, Morris, is een fan van zijn boeken, maar is gedesillusioneerd door het einde van het laatste boek. Hij doodt de schrijver en verstopt de buit in de buurt van zijn ouderlijk huis. Vanwege een andere misdaad moet Morris de gevangenis in. Jaren later wordt de voorraad geld en enkele manuscripten van Rothstein gevonden door Peter Saubers, jongen die nu in Morris’ ouderlijk huis woont. Wanneer Morris vrij komt, wil hij zijn buit en de manuscripten terug. En heeft daar alles voor over. Samen met zijn assistenten Holly Gibney en Jerome Robinson probeert Gep. Rech. Bill Hodges Peter tegen Morris te beschermen.

Wisseling Van De Wacht
In een kamer van het Kiner Memorial-ziekenhuis zit Brady Hartsfield, de Mercedes Killer. Sinds de gebeurtenissen van het eerste boek in de trilogie is hij niets meer dan een kasplantje. Toch gebeuren er om hem heen allerlei vreemde dingen. Wat is de overeenkomst tussen een spelcomputer en een reeds mysterieuze zelfmoorden? En waarom heeft Hodges het gevoel dat het boek Brady Hartsfield nog niet gesloten is? Lukt het Hodges, Holly en Jerome om achter de waarheid te komen voor het te laat is?

In drie boeken schetst Stephen King een spannend verhaal dat je van het begin tot het einde niet loslaat. De personages worden stuk voor stuk echte mensen. Bijvoorbeeld Holly Gibney, een neurotische vrouw die haast per ongeluk het verhaal binnenkomt, maar uiteindelijk een intrinsiek onderdeel wordt van het team rond Bill Hodges. En ook heeft King met Brady Hartsfield, de Mercedes Killer, een geweldige nieuwe slechterik gecreëerd. Ook in het tweede deel, waarin Hartsfield nauwelijks voorkomt, voel je zijn aanwezigheid.

De Bill Hodges-trilogie maakt weer duidelijk dat Stephen King nog steeds één van de grote schrijvers is.