Recensie | Ramin Djawadi – Game of Thrones Season 6 Soundtrack

Het zesde seizoen van Game of Thrones heeft iedereen nog wekenlang in de ban gehouden. Elk seizoen wordt de serie van Weiss en Benioff grootschaliger, staat er meer op het spel. En dit wordt gereflecteerd in de muziek van componist Ramin Djawadi, die ook dit seizoen weer een album vol interessante muziek heeft afgeleverd.

Bron: Watchersonthewall.com

Het bekendste aan Game of Thrones is de intro. De kaart met de locaties die voorbij vliegen en de muziek eronder waren in het begin misschien nog wel bekender de serie zelf. Zoals bij alle voorafgaande soundtracks opent deze muziek, onder de noemer Main Titles ook weer de plaat.

Ik ga er voor mijn gemak even vanuit dat de lezer de serie -en dit laatste seizoen- gezien heeft en dus bij is, want er komen spoilers voorbij. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, letterlijk en figuurlijk: Hold the door. Een nummer dat als actienummer begint en dan eindigt met strijkers en een soloviool waarbij het kippenvel je op de armen gaat staan. Zeker als je de aflevering gezien hebt. Met dat nummer in gedachten kunnen we ook niet om de bonustrack ‘Hodor’ heen. Het koor dat daarin gebruikt wordt geeft wederom de emoties uit die aflevering bijzonder goed weer.

Een nummer dat haaks op de twee vorige staat, qua sfeer maar ook qua gevoel is ‘Let’s Play A Game’, waarin de nadruk ligt op Ramsay Bolton en Rickon Stark. De openingszet van de ‘Battle of the Bastards’ is zowel dissonant als melodieus, waarbij de dissonante toon de boventoon blijft voeren. Later komt daar nog eens percussie bij , die de spanning extra opvoert. Over spanning gesproken, in het nummer ‘Bastard’ wordt het gevecht tussen de troepen van Ramsay Bolton en Jon Snow en zijn Wildlings weergeven. Wederom gebruikt Djawadi strijkers om chaos uit te beelden, maar ook de Stark en Bolton thema’s komen terug.

Eén van mijn favoriete tracks is het nummer ‘Light of the Seven’. Dit begint met een eenvoudig piano-intro en geeft de destructie van Sept weer, de dood van de Tyrell kinderen en de roekeloosheid van Cercei Lannister. Het koor, halverwege het nummer, is een mooi ijzig contrast met de bombast van de instrumenten er omheen. Het geeft ook de wanhoop aan als Margaery Tyrell ontdekt dat het een val is, dat ontsnappen niet meer mogelijk is. Eén van de mooiste scene’s uit die aflevering heeft trouwens nauwelijks muziek: de zelfmoord van Tommen Baratheon.

Ook’ The Winds of Winter’ is een fijne track. Daenerys en gezelschap vertrekken eindelijk richting Westeros en het wachten op het zevende seizoen kan beginnen. Maar voordat het zover is ben ik bijna één nummer vergeten: ‘The Tower’. Dit nummer staat gelijk aan een theorie die eindelijk bevestigd is, en de conclusies, of liever gezegd: de mogelijkheden die daaruit voorvloeien, zijn enorm bevredigend.

Wat ook bevredigend is, is een conclusie van The Battle of the Bastards getiteld ‘Feed the Hounds’. Weer veel percussie, wat strijkers begeleiden het einde van een personage waarop iedereen al sinds Joffrey met smart op zit te wachten.

Na veel luisterbeurten is Ramin Djawadi’s score voor het zesde seizoen van Game of Thrones ook meteen mijn favoriete score. Alles zit er in. Terugblikken naar muziek in eerdere seizoenen en nieuwe, kippenvel bezorgende composities. Ik kan niet wachten op seizoen zeven en de soundtrack die daar ongetwijfeld op zal volgen!

2 Reacties op “Recensie | Ramin Djawadi – Game of Thrones Season 6 Soundtrack