Recensie | Le Tout Nouveau Testament (2015)

Tijdens een recente uitzending van Zomergasten, kwam schrijfster Griet Op De Beeck met een fragment uit de Frans-Belgische film Le Tout Nouveau Testament. Omdat het fragment me wel aansprak, besloot ik de hele film te kijken.

Bron: Lux-Nijmegen.nl

Le Tout Nouveau Testament (Het Gloednieuwe Testament) begint al meteen met het statement ‘God bestaat. Hij woont in Brussel.’ Het verhaal van Le Tout Nouveau Testament zien we door de ogen van God’s tweede kind: de tienjarige Ea. Terwijl God de vader alleen maar in zijn kantoortje zit en de meest vreselijke dingen en regels voor zijn “speeltje” (de mens) verzint verwacht hij complete gehoorzaamheid van zijn kinderen. Althans, van Ea, want J.C. heeft hij al het huis uitgejaagd. God’s vrouw is een nietszeggend, zichzelf compleet wegcijferend type, dat ook niets doet wanneer God weer Oud Testamentair driftig wordt

Na een zoveelste uitbarsting van God besluit Ea het heft in eigen handen te nemen en loopt weg met het idee om eigen apostelen te zoeken. Maar eerst stuurt ze, via God’s computer, nog een massa-sms naar een hoop mensen met de mededeling dat ze nog zolang te leven hebben. Daarna ontsnapt ze via de droger, met behulp van haar broer J.C.

De zoektocht naar apostelen is best bijzonder. Een vrouw met een geamputeerde arm, een moordenaar, iemand die seksueel geobsedeerd is, een vrouw die eenzaam is… een kleurige groep mensen bij wie Ea stuk voor stuk iets speciaals losmaakt, bijna als een mirakel.

Le Tout Nouveau Testament is een komedie, maar schurkt vaak meer aan tegen een tragikomedie. De door Jaco van Dormael geschreven en geregisseerde film heeft een scala aan bijzondere personages en weet die ook één voor een te introduceren. Hierdoor komt de film langzaam op gang, wat op zich helemaal niet erg is, want het camerawerk, de dialogen en de personages houden het interessant.

De film balanceert, zeker in de eerste helft, vaak op het randje van de satire en Van Dormael speelt daar de hele film door mee. Absurdistische en toch ontroerende scene’s als die we bij Zomergasten zagen, de vrouw die danst met haar geamputeerde arm, zo zijn er door de hele film heen bijzondere, absurde, lieve of ronduit verontrustende scene’s die het geheel vormen van Ea’s Gloednieuwe Testament.

Over Ea gesproken, die wordt bijzonder geloofwaardig neergezet door Pili Groyne. Voor haar rol als de dochter van God won ze terecht de prijs voor ‘Beste Actrice op het Catalonian International Film Festival in de Spaanse badplaats Sitges.
Benoit Poelvoorde speelt God als een tirannieke vader voor zijn gezin. Veel drinken, veel schreeuwen en, als het niet gaat zoals hij wil, even wat klappen uitdelen. Toch weet hij van het personage God geen karikatuur te maken. Eerder een man die het eigenlijk ook echt allemaal niet meer weet en zich heeft laten meeslepen in zijn macht, zonder de gevolgen daarvan in te zien.

Waar ik me wel af en toe aan stoorde, was de voice over van Ea. Vaak was die best hilarisch, zoals de beschrijving van de flatgenoten van apostel Aurelie, maar soms kwam die ook over als enigszins overbodig, te uitleggerig. Dat had Van Dormael ook met beelden kunnen oplossen. Maar dat is een kleinigheid in een bijzondere film die, qua toon soms aan Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain (nog steeds een van mijn favoriete Franse films, samen met Cyrano de Bergerac) doet denken. Maar dan rauwer. Minder zoetsappig.

Is Le Tout Nouveau Testament een aanrader? Jazeker. Ik raad wel ondertiteling aan, tenzij je vloeiend Frans spreekt, natuurlijk! Ergens halverwege zit trouwens een erg mooie scene die de kenner meteen doet denken aan een inmiddels beroemd geworden scene uit American Beauty.