Recensie | Robert Galbraith – Career Of Evil

Cormoran Strike en Robin Ellacott zijn terug in het derde deel van Robert Galbraith’s Career of Evil. Ook dit keer staat er weer veel op het spel en komt de realiteit van hun bestaan als privé detectives wel heel erg dicht bij huis.

Bron: Barnes&Noble.com

Robert Galbraith is al heel lang geleden ontmanteld als pseudoniem van Potter-schrijfster J.K. Rowling, maar omdat het altijd goed is om dingen los van elkaar te zien, zeker nu Rowling aangekondigd heeft dat *oeps*, er toch weer wat Harry Potterboeken aan komen. Vandaar zal ik het de rest van dit artikel over Robert Galbraith hebben.

Goed. Career of Evil, dus. Verschenen in 2015. Na de zaken van Lula Landry en de schrijver Owen Quine hebben Strike en Robin het druk met kleine zaken. Hun naam heeft genoeg in het nieuws gestaan om er een redelijke lijst cliënten aan over te houden, maar zoals dat gaat is roem slechts van korte duur en moeten Strike en Robin het doen met kleine zaken. Totdat er op een morgen een pakketje bezorgd wordt. In dat pakket, gericht aan Robin, zit een vrouwenbeen. Hier begint een lange en gevaarlijke zoektocht, waarbij het verleden van Cormoran en het naderende huwelijk van Robin flink onder druk komen te staan.

Zonder verder al te veel te verraden zal ik zeggen: Galbraith heeft het wéér gedaan. Een ijzingwekkend spannend derde deel is het resultaat. En niet alleen is Career of Evil weer beter dan de vorige twee, het is ook anders. Dit keer maakt Galbraith gebruik van hoofdstukken om ons in de geest van de dader te laten kijken, zonder dat we te weten komen wie het is. Nou neemt dat aan de ene kant soms wat spanning weg, maar het voegt ook een extra dimensie toe aan de claustrofobische sfeer van de zaak waarin Cormoran en Robin zich bevinden.

Eerder zei ik dat ik Career of Evil beter vond dan de vorige twee. En dat vind ik ook oprecht. De vorige twee, The Cuckoo’s Calling en The Silkworm hadden een voor mij een redelijk voorspelbaar verloop. Erg geformatteerd. In Career of Evil laat Galbraith dat format steeds meer los, wat erg bijdraagt aan de spanning en zeker in dit verhaal een goede zet is.

Career of Evil laat de lezer achter met een drang naar meer Cormoran Strike en Robin Ellacott. Galbraith is momenteel aan een vierde deel aan het werken, dus ik ben enorm benieuwd! Hopelijk leidt al dat Potter-gedoe van de laatste tijd niet tot uitstel, want ik ben wel klaar met Harry Potter. Dat was geweldig toen ik jong was, ik lees nog graag af en toe eens een boek terug. Maar verder geloof ik het allemaal wel.

Geef mij maar een nieuwe Robert Galbraith!

Een Reactie op “Recensie | Robert Galbraith – Career Of Evil

1. Ik heb tot nu toe alleen het eerste deel gelezen. Dat vond ik al een heel goed boek, dus dan zal ik deze zeker geweldig vinden. Ik verslind alles wat J.K. Rowling schrijft.. of het nu Harry Potter is, een gewone roman of dit 😉