A Song On Sunday | Summer Edition

Het is volop zomer. Althans, wanneer het niet regent. Daarom deze keer een aantal lekker zomerse nummertjes! Veel zullen geen echte zomerhits zijn, maar meer nummers die (bij mij) heel erg het zomerse gevoel oproepen!

Bron: EasyVoyage.co.uk

1. The Turtles – Elenore is een nummer uit 1968 en is een directe satire op een ander nummer van de band: Happy together. Het nummer was nooit bedoeld als serieus nummer. De platenmaatschappij drong aan op een tweede Happy Together en uit protest kwamen The Turtles toen met dit nummer.


2. Lou Reed – This Magic Moment is een veel gecoverd nummer. De eerste opname komt uit 1960 en is voor het eerst opgenomen door Ben E. King and the Drifters. Deze versie van Lou Reed kwam voor in de film ‘Lost Highway’ van David Lynch en is ook te horen geweest in de serie The Sopranos.

3. Stromae – Papaoutai is een zomernummer pur sang. Tijdens lange reizen naar Frankrijk is dit nummer meerdere keren op vol volume langsgekomen! Papaoutai is een samentrekking van het Franse Papa où t’es, ofwel Papa, waar ben je, en gaat uiteraard over de afwezigheid van een vader. Desalniettemin is het een enorm lekker nummertje. Papaoutai stond werd in 2013 Dance Smash bij Radio 538 en Megahit bij 3FM.

4. Ben E. King – Stand By Me is een nummer dat ik al jaren ken, maar waarvan ik me nooit echt besefte dat het een bestaand nummer was. Hoezo? Nou, ik hoorde dit nummer voor het eerst in de film Op Reis Met Timon en Pumbaa. Pas jaren later hoorde ik het originele nummer toevallig een keer op Radio 2. Stand By Me komt uit 1961 en is weer zo’n nummer dat ontzettend vaak gecoverd is, bijvoorbeeld door Springsteen, Otis Redding, John Lennon, Green Day en U2. Om maar een paar namen te noemen!

5. Beach Boys – Wouldn’t It Be Nice, daar kun je bijna niet fout mee gaan. Waar eerdere nummers van de Beach Boys onderwerpen beschreven als eindeloze zomers en tienerliefdes, is Wouldn’t It Be Nice wat volwassener van onderwerp. In het nummer kijkt een verliefd stel naar de toekomst en vraagt zich af of het niet fijn zou zijn als ze al getrouwd waren. Het nummer kwam uit op 18 juli 1966 en ging vooraf aan het even zo lekkere BB-nummer Good Vibrations.

2 Reacties op “A Song On Sunday | Summer Edition

  1. Haha oké, eerst dacht ik: goh, een nummer van Stromae dat ik nog niet ken! En toen realiseerde ik me dat het het nummer is dat ik al jaren ken, maar waarvan ik echt geen flauw idee had hoe je het schrijft (en waar het op slaat).

Geef een reactie

